Cricket medlem i Riksidrottsförbundet

Det blev andra gången gillt för Svenska Cricketförbundet. I dag beviljades deras ansökan om medlemskap i Riksidrottsförbundet. Övriga fyra ansökningar om medlemskap avslogs.

Svenska Cricketförbundet ansökte om medlemskap i Riksidrottsförbundet även 2013. Då avslogs ansökan med motiveringen att förbundet inte hade den omfattning som krävdes. I dag beslutade RF-stämman att bevilja ansökan. Utöver Svenska Cricketförbundet ansökte även Svenska Armborst Unionen, Svenska Bridgeförbundet, Svenska Cheerleadingförbundet och Svenska Islandshästförbundet om medlemskap, men deras ansökningar avslogs. När det gäller Svenska Islandshästförbundet krävdes votering och rösträkning.

Delar av utlåtanden som låg till grund för beslut:

Svenska Armborst Unionen
Verksamheten anses nära besläktad med annan inom Svenska Skyttesportförbundet och Svenska Bågskytteförbundet. Enligt Riksidrottsstyrelsen bör det finnas en strävan att minimera administrativa kostnader inom idrotten och anser att verksamheten bör via ett samarbetsavtal kopplas till eller på sikt uppgå i Svenska Bågskytteförbundet eller Svenska Skyttesportförbundet.

Svenska Bridgeförbundet
Ansökan om medlemskap är den femte i ordningen för förbundet. Tidigare ansökningar gjordes 1997, 1999, 2001 och 2013. RF-stämmans beslut togs enligt Riksidrottsstyrelsens förslag att avslå ansökan med motiveringen att bridge inte kan betraktas som idrott.

Svenska Cheerleadingförbundet
Verksamheten anses nära besläktad med annan inom Svenska Gymnastikförbundet och ett stort antal av Svenska Cheerleadingförbundets medlemsföreningar är också gymnastikföreningar. Liksom i ovan utlåtande bör administrativa kostnader minimeras och ett etablerat samarbete finns idag mellanförbundet och Svenska Gymnastikförbundet. RF-stämman anser att det samarbetet bör stödjas och utvecklas och avslår medlemsansökan.

Svenska Islandshästförbundet
Verksamheten anses nära besläktad med annan inom Svenska Ridsportförbundet och d båda förbunden har haft ett samarbetsavtal som är uppsagt från mitten av maj 2015. RF-stämman beslutade enligt Riksidrottsstyrelsens förslag att avslå medlemsansökan. De båda förbunden bör återuppta förhandlingar om ett samarbete i någon form, och Riksidrottsstyrelsen är villig att medverka till en lösning för att förverkliga detta.

Följ Riksidrottsmötet live

• Friskvård