En välkommen julklapp

Nästa år höjs det statliga idrottsstödet med cirka 200 miljoner kronor. Det beslutade riksdagen onsdagen den 9 december och idag kom bekräftelsen i form av regleringsbrev från regeringen.

– Vi är mycket nöjda och höjningen av det statliga stödet är ett kvitto på den samhällsnytta idrottsrörelsen gör, inte bara när det gäller integration av nyanlända utan på många olika områden. Det visar också att tålmodigt påverkansarbete från idrottens sida gett effekt, säger Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson.

Höjningen är den första idrottsrörelsen fått sedan 2008, så behoven är stora, på alla nivåer. Riksidrottsförbundet kommer att gå fram inom tre huvudområden. De nya pengarna satsas på föreningarnas integrationsarbete, barn- och ungdomsverksamhet och att möjliggöra för specialidrottsförbunden att göra satsningar inom sin verksamhet, där elitidrotten är en del.

– Vi uppskattar förtroendet att svensk idrott får besluta var huvuddelen av de nya pengarna kan göra mest nytta. Det är en viktig grund för en levande folkrörelse, säger Björn Eriksson.

Av regleringsbrevet framgår att 50 miljoner ska användas för att stärka Idrottslyftet, det vill säga stöd till föreningar för att utveckla deras barn- och ungdomsverksamhet. Dessutom finns ytterligare 64 miljoner kronor för att stimulera verksamhet riktat till nyanlända.

– Det är också områden vilka passar in i vårt strategiska utvecklingsarbete som handlar om att utveckla verksamhet för att locka nya grupper till föreningsidrotten, säger Björn Eriksson.

Nyhet från Regeringskansliet (länk)

Björn Eriksson
Riksidrottsförbundets ordförande