Fair play-priset till orienterare som hjälpte värsta konkurrenten

Riksidrottsförbundets och Svenska Sportjournalistförbundets Fair play-pris 2012 går till Sofia Holmgård, Kils Orienteringsklubb. Hon får det för att ha hjälpt en konkurrent som sedan snuvade henne på en medalj.

Händelsen utspelade sig på ultralång-SM i orientering i den lilla byn Örskogen mellan Vansbro och Fredriksberg. Tre kontroller före mål låg Sofia Holmgård på bronsplats. Inför den näst sista kontrollen, såg Sofia att hennes konkurrent om bronset, Anna Forsberg från Göteborg-Majornas OK, hade fått problem.

– Anna fastnade i en gren med sina tajts. Jag kunde ju inte gärna bara springa förbi utan stannade och hjälpte henne att komma loss, berättar Sofia.

I spurten fick Sofia dock se sig omsprungen av just Anna Forsberg som snuvade Sofia på medaljen, något juryn tog fasta på i sin motivering:

Sofia Holmgård får 2012 års Fair play-pris för att hon satte rent spel före sin egen möjlighet att nå prispallen. Mitt i sekundstriden stannade Sofia för att hjälpa den konkurrent som i spurten snuvade henne på en medalj.

– Priset är extra roligt, eftersom det uppmärksammar för ungdomarna att fair play lönar sig. En fjärdeplats och det här priset är större än en bronsmedalj på SM, säger Sofia, som vid 42-års ålder nådde sin bästa SM-placering.

Sofia Holmgård får RF:s pris i konkurrens med kandidater från 14 andra RF-distrikt.

Kils OK har genom genom Sofia Holmgårds insats redan belönats med Värmlands fair play-pris på 5 000 kronor. Nu får klubben ytterligare 50 000 kronor från RF. Pengarna ska användas till insatser för rent spel.

– Det var en självklarhet för oss att nominera Sofia till Fair Play-priset. Vi är stolta över att ha en sådan idrottstjej i vår förening, säger Magnus Nordström, ordförande i Kils OK.

Fair play-priset har delats ut av Riksidrottsförbundet och Svenska Sportjournalistförbundet sedan 1974. Priset, som vill främja rent spel och sportsligt uppträdande, har bland annat gått till Ingemar Stenmark, Mats Wilander, Ann-Louise Skoglund, Torbjörn Nilsson, Magnus Norman, IFK Göteborg och AIK.

Från och med i år gäller en nyordning: varje distrikt utser och belönar under hösten en regional vinnare som sedan tävlar om RF:s fair play-pris.

Läs mer om Fair play-priset och dess vinnare.

För mer information och kommentarer kontakta
Sofia Holmgård, Kils OK, 072-207 31 17.
Magnus Nordström, ordförande Kils Orienteringsklubb, 070-647 01 69.
Björn Eriksson, Fair Play-juryns ordförande och ledamot i riksidrottsstyrelsen, tel: 070-626 46 06
Mats Taxén, ordförande i Svenska Sportjournalistförbundet, 070-358 28 06.

• fair play
  • idrottspriser