​Hjärndoping - framtidens dopingproblem

Välkomna till seminarium om hjärndoping med helhetsperspektiv där forskare och experter pratar om hjärnfarmakologi, riskbruk hos unga, anabola steroider, amfetamin, kaffein, modafinil, idrottspsykologi och etiska aspekter av användande av modafinil. Genom att följa utvecklingen av användande/missbruk av modafinil som drog vid examina av olika slag och det stora bruket bland studenter, främst i USA, är det sannolikt att modafinil blir aktuellt också i Sverige inom de närmsta åren. Modafinil är ett läkemedel som verkar stimulerande på hjärnan som är dopingklassat men riskerar att bli en del av framtida fuskmetoder och doping inom idrotten.

Alla är välkomna men seminariet riktar sig främst till de som är idrottsmedicinskt och psykologiskt utbildade, idrottslärare, kvalificerade idrottsledare och andra aktiva inom antidopingarbetet.
Media är välkomna.

Var: Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, Lidingövägen 1, Stockholm.
När: Torsdag 31 januari klockan 17.00–20.00
Anmälan:: antidoping@rf.se

Program

17.00 Åke Andrén Sandberg, ordförande och medicinsk expert RF:s dopingkommission, senior professor i kirurgi och Per Nilsson, rektor på GIH och professor i pedagogik hälsar välkomna.

17.05 För kick eller prestation – riskbruk och beroende hos unga i befolkningen. Anders C Håkansson, överläkare, professor, Lunds universitet, vetenskaplig sekreterare Svensk förening för beroendemedicin.

17.20 Hjärnfarmakologi. Anders Rane, senior professor vid Karolinska Institutet i Klinisk Farmakologi, Forskningsledare vid avdelningen för Farmakogenomik för läkemedel och steroidhormoner, Karolinska Universitetet.

17.40 Anabola steroider. Pia Steensland, riksdagsledamot, forskare vid Centrum för Psykiatriforskning vid Karolinska Institutet, forskningsinriktning: hjärnpåverkan vid bruk av anabola steroider.

18.10 Amfetamin. Fred Nyberg, senior professor i biologisk beroendeforskning vid Institutionen för farmaceutisk biovetenskap Uppsala Universitet, Regeringens rådgivare i missbruksfrågor.

18.30  PAUS

18.50 Kaffein. Linda Bakkman,
Näringsfysiolog, kostrådgivare åt Sveriges Olympiska Kommitté, doktor i medicinsk vetenskap.

19.05 Modafinil. Åke Andrén-Sandberg,
Ordförande i Riksidrottsförbundets Dopingkommission, senior professor i kirurgi, numera distriktsläkare på Österlen.

19.25 Modern idrottspsykologi. Göran Kenttä,
Högskolelektor i idrott, inriktning idrottspsykologi, GIH, ansvarig för idrottspsykologi RF, representant för Svensk Idrottspsykologisk förening.

19.45 Etiska aspekter. Mikael Sandlund,
Professor i psykiatri, Institutionen för klinisk vetenskap, Umeå Universitet; Ordförande i Svenska Läkaresällskapets Delegation för medicinsk etik, sakkunnig i Smer.

Här hittar du mer information om seminariet

För ytterligare information kan du också kontakta

Åke Andrén Sandberg
Ordförande och medicinsk expert Riksidrottsförbundets Dopingkommissionen

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.