Idag är det Idrottens dag i Almedalen - välkommen

I år finns det möjlighet för besökarna att prova på rekordmånga 18 olika idrotter på Idrottens dag i Almedalen mellan klockan 10.00-15.30. Allt under Idrottens dag är gratis. För seniorer arrangerar Korpen passet stark & smidig senior klockan 10.45 i Almedalen (i parken vid dammen). Kom i rörelse med oss.

Här är alla idrotter som du kan prova under Idrottens dag, 10-15.30 idag, onsdag 5 juli:

Styrkelyft
Golf
Simidrott
Bordtennis
Cricket
Bågskytte
Casting
Gymnastik
Budo och kampsport - Aikido
Fotboll
Ishockey
Dart
Orientering
Ridsport
Klättring
Judo
Varpa
Korpen

Dessutom finns Parasport där för en uppvisningsmatch och Korpen arrangerar Almedalscupen i fotboll.

I den ideella trädgården är det fokus på seminarier och för idrotten handlar det om jämställdhet, det stillasittande Sverige, hot och våld inom idrotten, hur vi bygger hållbara städer och föreningslivets kraft i utsatta områden. Missa inte dessa spännande diskussioner.

När ska maskulinitetens sista högborg rivas?
Onsdag: 5/7 2017 08:30 - 09:30
Ideella trädgården, Birgers gränd 7, trädgård med ingång från Almedalen

Traditionellt maskulina egenskaper som heterosexualitet, aggressivitet, styrka och känslokontroll ger fortfarande hög status inom idrotten. Glastaket för kvinnor är fortfarande kvar. Hur ska maskulinitetens högborg rivas? Styrda bidrag, kvotering, eller värdegrundsarbete?
Medverkande: Stefan Bergh, Generalsekreterare, Riksidrottsförbundet, Gunnar Håkansson, Generalsekreterare, Svenska Golfförbundet, Olga Persson, Generalsekreterare, Unizon, Linnéa Claesson, Skuru IK

Lägre samhällskostnader och bättre åldrande med världens roligaste medicin
Onsdag: 5/7 2017 10:00 - 11:00
Ideella trädgården, Birgers gränd 7, trädgård med ingång från Almedalen

Vi blir allt äldre och behovet av att vara fysiskt aktiv hela livet växer. Om fler äldre tränar mer skulle många få höjd livskvalitet och samhället skulle spara mycket i hälso- och sjukvårdskostnader. Hur kan idrotten och det offentliga samverka för att fler ska träna mer?
Medverkande: Anders W Jonsson, Riksdagsledamot, Centerpartiet, Saila Quicklund, Riksdagsledamot, Moderaterna, Azadeh Rojhan Gustafsson, Riksdagsledamot, Socialdemokraterna, Anna Iwarsson, Styrelseledamot, Riksidrottsförbundet, Michail Tonkonogi, Professor i medicinsk vetenskap, Högskolan Dalarna, Olle Lundberg, ordförande Kommissionen för jämlik hälsa, Lennart Käll VD, Svenska spel.

Boende är mer än bostäder - hur bygger vi den hållbara staden?
Onsdag: 5/7 2017 11:30 - 12:30
Ideella trädgården, Birgers gränd 7, trädgård med ingång från Almedalen

Det har inte byggts så många bostäder sedan 70-talet. Men idag byggs det inte idrottsanläggningar i takt med bostadsbyggandet och befolkningsutvecklingen. Vad händer med de som växer upp i områden utan närhet till idrottsmiljöer? Hur påverkar samhällsplanering det stillasittande samhället?

Medverkande: Caroline Szyber, Riksdagsledamot, Kristdemokraterna, Sara Richert (MP) Kommunalråd Örebro, Johan Fyrberg, Generalsekreterare, Svenska Gymnastikförbundet, Ulrika Åkerlund, Landskapsarkitekt, Boverket, Therese Berg, Strateg social hållbarhet, Riksbyggen

Lite ska man tåla, eller? Om hot och våld inom idrotten
Onsdag: 5/7 2017 13:00 - 13:45
Ideella trädgården, Birgers gränd 7, trädgård med ingång från Almedalen

Hot och våld är vanligt för många av de som arbetar nära elitlagen i de stora lagidrotterna inkl journalister. Sms med förtäckta hot, grishuvuden på bilen och påhälsningar vid bostaden. Vem vill och vågar arbeta kring delar av elitidrotten? Hur försvarar vi en sårbar föreningsdemokrati?

Medverkande: Björn Eriksson, Ordförande, Riksidrottsförbundet, Ulf Johansson, Regionspolischef, Polismyndigheten, Anders Perklev, Riksåklagare, Åklagarmyndigheten, Erik Wennerström, Generaldirektör, Brottsförebyggande rådet, Jeanette Gutavsdotter, VD, TU – Medier i Sverige

Låt inte klyftorna växa. Hur kan föreningslivets kraft i utsatta områden bli ännu starkare?
Onsdag: 5/7 2017 14:30 - 15:30
Ideella trädgården, Birgers gränd 7, trädgård med ingång från Almedalen

Klyftorna mellan de som rör på sig mycket och de som inte rör på sig alls blir allt större. Barn och ungdomar från starkare socioekonomiska miljöer rör sig mer. Vilken roll kan idrotten spela i arbetet med att bygga ett inkluderande Sverige?

Medverkande: Erik Bengtzboe, Riksdagsledamot Moderaterna, Ida Karkiainen, Riksdagsledamot Socialdemokraterna, Jonas Morin, Huddinge Basket, Ann Danielsson, Bredsands skola och Bredsands Skolidrottsförening, Robin Pihl, Hela Malmö – Malbas,

Pressansvarig Riksidorttsförbundet och SISU Idrottsutbildarna