Idrott på höjden, bredden och med hjul

Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattson besöker Östergötland! Från kämpande motionärer i tusental till fokuserade elitsatsningar och en paralympisk guldskytt. Alla delar finns med när idrotten i Östergötland presenteras för Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattson. Första hållplats under länsturnén den 22 maj är Norrköping. En av handikappidrottens främsta frontfigurer Jonas Jacobsson kommer här att delta tillsammans med en rullstolsförening. Färden går vidare till Motala där Vätternrundans roll för motions- och ungdomsidrotten i länet lyfts fram. Programmet avslutas i Linköping där Team Valla presenterar sin elitsatsning i jakten på ett åtråvärt SM-guld. Samtliga diskussioner under dagen kommer att beröra idrottens förutsättningar i Östergötland. * Besöket känns viktigt med tanke på idrottens roll i samhället och den ständigt aktuella frågan om balans mellan elit och motionsidrott, säger landshövding Björn Eriksson som tillika är ordförande i Svenska skidskytteförbundet. Karin Mattsons besök är resultatet av ett samarbete mellan Länsstyrelsen och Östergötlands Idrottsförbund. För inbjudan står landshövding Björn Eriksson. Måndagen den 22 maj 11.15-11.30 Presskonferens i Mässhallen, Himmelstalund, Norrköping 13.15 - Media är välkommen att delta under besöket i Motala 15.15-15.30 Presskonferens på Linköpings Idrottsförbund, Drottninggatan 40, Linköping För mer information kontakta: Informationschef Mariethe Larsson tel 013-19 63 75 Byrådirektör Linda Ström tel 013-19 65 35, 070-521 65 35 Mariethe Larsson, Informationschef E-post: mariethe.larsson@e.lst.se Arb: 013-19 63 75 , Mobil: 0703- 66 73 66 Länsstyrelsen Östergötland Östgötagatan 3, 58186 Linköping

• Östergötland