Idrottsrörelsen får stärkt strategisk ledning

När Riksidrottsmötet på söndag ska välja ledamöter till RF:s och SISU Idrottsutbildarnas styrelser kommer det inte att handla om två olika utan ett val till båda styrelserna . Idag beslutade nämligen, på förslag av båda styrelserna, att de framöver ska bestå av samma personer, en så kallad personunion.

För 30 år sedan bildades SISU Idrottsutbildarna med uppdraget att vara idrottsrörelsens utbildningsorganisation. Organisationen har sedan dess vuxit snabbt. 2013 deltog närmare 900 000 deltagare i drygt 1,6 miljoner utbildningstimmar över hela landet. Det är en omfattande verksamhet som är viktig för både individernas och idrottens utveckling.

– SISU Idrottsutbildarna spelar en stor roll i såväl den lokala föreningen som de nationella förbunden. Vi vill vara där när idrotten lär oavsett nivå, och det lyckas vi ofta med tack vare våra konsulenter som finns över hela landet, säger SISU Idrottsutbildarnas ordförande Pia Zätterström, som avgår på söndag.

Utbildningen ska ses som ett centralt verktyg för idrottsrörelsens utveckling. Därför har samordningen mellan RF och SISU Idrottsutbildarna alltid stått högt på de båda organisationernas dagordning. Sedan några år tillbaka har samtliga distrikt gemensamma kanslier med en gemensam chef och alla utom två dessutom en gemensam styrelse. På nationell har det funnits ett gemensamt kansli sedan 2005, och nu följer alltså styrelserna efter.

– I det strategiarbete vi har bedrivit de senaste två åren, och som kommer att fortsätta och fördjupas de kommande åren, är utbildningen ett helt avgörande instrument. Därför bör den också kopplas till det övriga stöd vi ger förbund och föreningar. Genom att vi skapar en gemensam ledning blir den kopplingen både enklare och naturligare, säger RF:s ordförande Karin Mattsson Weijber, som även hon kommer att efterträdas av en ny, för RF och SISU Idrottsutbildarna gemensam, ordförande på söndag.

Beslutet att skapa en personunion mellan de två styrelserna togs efter förslag från styrelserna, men det fanns också fyra motioner som ville gå olika långt i samordningen. Men stämman var tydlig med att RF och SISU Idrottsutbildarna ska finnas kvar som två självständiga organisationer.

• Undervisning, lärande

• riksidrottsmötet