Kanadensisk expert i unikt svenskt samarbete för hållbara internationella idrottsevenemang

En av världens främsta forskare inom evenemang, professor Donald Getz, är i Stockholm 27–29 augusti 2014 för att tillsammans med svenska idrottsförbund, destinationer och forskare påbörja ett gemensamt utvecklingsprojekt. Riksidrottsförbundet (RF) och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) satsar tillsammans över en miljon kronor i projektet som ska utveckla och sprida beräkningsmodeller för att arrangera hållbara internationella idrottsevenemang. Projektet, som påbörjas i och med Donald Getz besök, ska pågå i två år.

–  Jag ser det här som ett mycket spännande och unikt projekt som exemplifierar hur man i Sverige strävar efter att bygga konsensus och hållbar utveckling säger Donald Getz.

Betydande bidrag till statskassan

Sveriges ekonomi påverkas positivt genom att arrangera fler stora internationella idrottsevenemang. De skapar intäkter både för det privata näringslivet – framför allt hotell, restaurang och shopping – och till statskassan. Idrottsrörelsen, genom alla ideella insatser, gör evenemangen möjliga att genomföra medan utvärderingar av tidigare stora internationella idrottsevenemang visar att staten ofta är en stor ekonomisk vinnare i form av skatteintäkter och genom att den positiva Sverigebilden förstärks.

–  Dagen innan jag lämnade Calgary följde jag och min fru sändningarna från thriathlon i Stockholm. Den sortens internationell mediatäckning är ovärderlig för stadens internationella rykte menar Donald Getz.

Lyckad strategi för fler evenemang

År 2013 antog svensk idrott och svensk besöksnäring en gemensam nationell strategi för att få fler stora internationella idrottsevenemang till Sverige. I juni fick vi ridsport-EM 2017 och alpina VM 2019, i september avgörs om Sverige får arrangera gruppspel i fotbolls-EM 2020, skidskytte-VM 2019 och handbolls-EM 2018 eller 2020.

Mobilisering viktig – konkurrensen om evenemang ökar

Internationella idrottsevenemang växer i antal, omfattning och betydelse samtidigt som förutsättningarna för att genomföra dem blir alltmer komplexa och konkurrensen hårdnar. Sverige behöver bli ännu bättre, en nödvändig del i detta är att i både teori och praktik utveckla beräkningar av ekonomiska effekter och kundnöjdhet för att säkerställa ekonomisk, social och miljömässig kvalitet och hållbarhet. Det görs bäst när forskare, destinationer och idrott arbetar tillsammans.

För mer information kontakta:

Stina Algotson, VD, BFUF, 070-342 72 90, stina@bfuf.se

(Kontaktperson för bokning av intervju med Donald Getz)

Björn Eriksson, ansvarig för evenemangsfrågor Riksidrottsstyrelsen, 070-626 46 06

Leif Johansson, Projektledare, Centrum för idrottsevenemang, 072-239 62 26, leif.johansson@rf.se

Strategi för internationella idrottsevenemang

Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond