Kräver svar på hur en sund och säker spelmarknad ska garanteras

Riksidrottsförbundet har idag skickat en hemställan till Lotteriinspektionen för att få svar på hur en sund och säker spelmarknad som minskar risken för matchfixing ska säkerställas till dessa att föreskrifterna är på plats.

– Jag tror att Lotteriinspektionen kommer att ta fram bra föreskrifter. Problemet är att de inte kommer att vara klara förrän i slutet på 2019, i bästa fall. Därför vill jag veta hur Lotteriinspektionen ska säkerställa att det blir sunt spelutbud redan från början, säger Björn Eriksson.

Tydliga regler från början krävs för att motverka matchfixing när den svenska spelmarknaden omregleras 1 januari 2019. Riksidrottsförbundet vill ha svar från Lotteriinspektion hur det ska säkerställas. Lotteriinspektionen ska ta fram föreskrifter som reglerar vilket spelutbud som ska vara möjligt att sälja för spelbolagen som kommer att verka i Sverige.

Matchfixing är ett växande problem som drivs till stora delar av digitaliseringen av spelmarknaden. Med omregleringen av den svenska spelmarknaden har staten möjlighet att ta tillbaka kontrollen och försvåra för matchfixing. Från den 1 januari kommer utländska spelbolag kunna få licens att verka i Sverige.

– Jag välkomnar omregleringen men Lotteriinspektionen måste sätta ner foten redan från dag ett och kräva att spelbolagen inte erbjuder spel som enklare kan leda till matchfixing, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

De spel som Riksidrottsförbundet önskar inte tillåts är exempelvis spel på ungdomsmatcher, lägre divisioner och enstaka händelser som exempelvis hörnor.

Här kan du läsa Riksidrottsförbundet hemställan till Lotteriinspektionen

Björn Eriksson
Ordförande Riksidrottsförbundet

• Regering

• spelreglering
  • matchfixing
  • riksidrottsförbundet

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.