Ny utbildning i kampen mot matchfixing

Matchfixing och otillåten vadhållning är ett växande hot mot svensk idrotts värdegrund. För att möta hotet och sprida kunskap lanserar Riksidrottsförbundet (RF) en webbutbildning. Utbildningen riktar sig till alla inom idrotten, spelare, domare och ledare.

– Matchfixing är ett oerhört komplext och spretigt problem som utöver idrotten berör bland annat polis, åklagare och spelbolag. Den del som idrotten framförallt har ett ansvar för är det preventiva arbetet. Det känns därför oerhört bra att ett utbildningsmaterial anpassat till våra förhållanden i Sverige nu finns på plats, fritt tillgängligt för alla, säger Johan Claesson, Riksidrottsförbundets samordnare mot matchfixing.

Webbutbildningen består bland annat av informationsfilm och fördjupningsfilmer som visar exempel på hur matchfixing kan gå till. Fördjupningsfilmerna inbjuder till en djupare diskussion kring hur matchfixing kan motverkas.

– Syftet med utbildningen är att få alla inom idrotten att känna igen tecken, lära sig att säga nej direkt om man får en fråga att delta och att rapportera det man vet till ansvariga ledare i sin förening, direkt till berört specialidrottsförbund eller via tipsfunktionen på www.minmatch.se, säger Johan Claesson.

Webbutbildningen finns fritt tillgänglig för alla på RF:s portal mot matchfixing, www.minmatch.se

Johan Claesson
Samordnare Riksidrottsförbundet