​Rörelseglädje och tänkvärda seminarier med idrotten i Almedalen

Under Almedalsveckan bjuder Riksidrottsförbundet in till både prova på-aktiviteter och ett spännande seminarieprogram under Idrottens dag, den 4 juli. En dag fylld av både rörelse, glädje och viktiga samtal för framtiden. Idrottsrörelsen med fler än tre miljoner medlemmar är en viktig del av samhället. Vi sätter Sverige i rörelse, vi välkomnar nyanlända, skapar glädje, gemenskap och mycket mer.

Hitta din idrott för hela livet

I Almedalen utanför ringmuren möter du 16 olika idrotter mellan klockan 10.00-15.30 den 4 juli. Här välkomnas både ung som äldre att prova allt från aikido till klättring och orientering. Kanske är det just här du hittar din idrott för hela livet.
Läs mer om vilka aktiviteter som finns att prova

Seminarieprogram
I den Ideella trädgården bjuder Riksidrottsförbundet, tillsammans med Forum, Hela Sverige ska leva och Ideell arena, in till samtal för att diskutera förutsättningarna för föreningslivet och hur det kan utvecklas så att vi även i framtiden kan bidra till ett bättre samhälle. Riksidrottsförbundet är även medarrangör vid en rad andra seminarier.

Liv och rörelse mellan husen
På 30 år har det byggts tusentals nya bostäder, men plats för rörelse och idrott har inte planerats och byggts i samma takt. Tvärtom försvinner ofta små öppna ytor och föreningslokaler, när städerna förtätas alltmer. Den sociala hållbarhet vi strävar efter, med tillfällen till aktiviteter och social samvaro, kräver mer av planeringen. Hur kan civilsamhället, det offentliga och det privata agera för att få mer utrymme till rörelse, trivsel, inkludering och gemenskap?
Medverkande: Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen, Anders Sjelvgren, generaldirektör Boverket, Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet och Kicki Björklund, verkställande direktör Bostadsbolaget.

Tid och plats: 2/7 2018 14:00–14:45, Hamnplan, H210

Den ökande segregationen angår och drabbar alla
Klyftorna ökar i vårt samhälle. Samtidigt ser vi hur krafter som vill stänga in och stänga ute profilerar sig allt tydligare. Detta drabbar inte bara grupper som blir extra utsatta. Det drabbar och angår alla. Civilsamhället har nu en helt unik roll att agera, vilket även bekräftas av regeringens reformprogram mot segregation där stärkande av demokratin och stöd till civilsamhället är två nyckelfaktorer. Lyssna till generalsekreterarna för Rädda Barnen, Röda Korset, Svenska kyrkan, Riksidrottsförbundet och Forum om hur civilsamhället i partnerskap med andra sektorer kan ta ett större ansvar för integration.
Medverkande: Ibrahim Baylan, samordnings- och energiminister, Socialdemokraterna Johanna Jönsson, talesperson för migrationsfrågor, Centerpartiet, Göran Pettersson, Generalsekreterare, Forum - idéburna organisationer med social inriktning, Martin Ärnlöv, Generalsekreterare, Svenska Röda Korset, Stefan Bergh, Generalsekreterare, Riksidrottsförbundet, Helén Ottosson-Lovén, Generalsekreterare, Svenska Kyrkan och Elisabeth Dahlin, Generalsekreterare, Rädda Barnen

Tid och plats: 2/7 2018 15:30 - 16:30, Ideella trädgården, Birgers gränd 7, ingång från Almedalen

Makten, demokratin och civilsamhällets ansvar
På vilka sätt tar civilsamhället ansvar för det offentliga samtalet om demokratins utveckling i Sverige? Vi ger oss i kast med brännande frågor om makt och inkludering i ideella organisationer.
Medverkande: Håkan Johansson, professor, Lunds universitet och Maria Wetterstrand, särskild utredare

Tid och plats: 3/7 2018 08:00 - 09:00, Ideella trädgården, Birgers gränd 7, ingång från Almedalen.

Vad vill S, M och C med idrotten?
Med 3,2 miljoner medlemmar är idrottsrörelsen en viktig del i samhället. Vad vill nästa regering med idrotten?Medverkande: Agneta Karlsson, statssekreterare (S), Saila Quicklund, idrottspolitisk talesperson (M), Per Lodenius, idrottspolitisk talesperson (C) och Björn Eriksson, ordförande, Riksidrottsförbundet

Tid och plats: 4/7 2018 10:00 - 10:45, Ideella trädgården, Birgers gränd 7, ingång från Almedalen

Spring i benen – men var ska jag röra mig?
Den ökande hälsoklyftan är en av vår tids stora samhällsutmaningar. Bara var tredje barn når de rekommenderade nivåerna av fysisk aktivitet. Rörelseförståelse är lika viktigt som läsförståelse. Men hur ska barnen få en möjlighet att få lämna stillasittandet och få rörelseförståelse?
Medverkande: Annika Strandhäll, socialminister, Socialdemokraterna, Gisela Nyberg, forskare, Karolinska institutet, Anders Erlandsson, operativ chef, Skanska, Cecilia Gyllenberg Bergfasth, ordförande kultur- och fritidsnämnden, Linköpings kommun och Björn Eriksson, ordförande, Riksidrottsförbundet och Göran Persson, avdelningschef, Boverket

Tid och plats: 4/7 2018 11:00 - 11:45, Ideella trädgården, Birgers gränd 7, ingång från Almedalen

Framtidens pensionär - ensam och kostsam eller stark tillgång?
År 2050 förväntas var fjärde medborgare i Sverige vara över 65 år, vilket kommer ställa stora krav på den svenska välfärden. Stora samhällsvinster finns att göra ifall fler pensionärer motionerar och är fysiskt aktiva. Hur kan våra organisationer och samhället samverka för att aktivera fler äldre?
Medverkande: Björn Eriksson, Ordförande, Riksidrottsförbundet, Maja Fjaestad (S), statssekreterare hos äldreminster Lena Hallengren, Camilla Waltersson Grönvall (M), socialpolitisk talesperson, Christina Tallberg, Ordförande, PRO och Eva Eriksson, Förbundsordförande, SPF Seniorerna

Tid och plats: 4/7 2018 16:00 - 16:30, Äldreforum, Strandvägen 4

Mer information om våra seminarier hittar du här

Idrottsmingel
Mellan klockan 17.00-19.00 den 4 juli blir det idrottsmingel i Ideella trädgården. Här pratar vi om hur idrott kan bedrivas i nya former för att motivera fler till rörelse och ett livslångt idrottande. Vi berättar om hur vi förändrar och utvecklar en ny syn på träning och tävling och hur vi tillsammans gör idrotten och Sverige starkare. Framför allt minglar vi, pratar med varandra och smakar läckerheterna från Klinte Skyttegilles föreningskiosk. Ingen föranmälan krävs – varmt välkommen!

Här kan du läsa mer om
idrotten i Almedalen
Följ oss gärna på Twitter @RFidrotten

Pressansvarig Riksidrottsförbundet
anna.setzman@rf.se

• riksidrottsförbundet
  • björn eriksson
  • almedalen

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.