Vallöfte från Socialdemokraterna - samarbete med idrottsrörelsen för mer idrott på fritids

Socialdemokraterna presenterar idag ett förslag för mer idrottsaktiviteter inom ramen för fritidsverksamhet. Socialdemokraterna vill med en satsning på 100 miljoner kronor integrera idrottsaktiviteter på fritids genom samarbete med idrottsrörelsen.

- Det är glädjande att Socialdemokraterna ser betydelsen av idrotten som Sveriges största folkrörelse och att fler barn och ungdomar får möjlighet att idrotta. Det finns redan i dag ett nära samarbete mellan skola och föreningsliv på flera platser runt om i hela vårt land som vi skulle kunna utveckla ännu mer. Vi hoppas att fler partier föreslår satsningar på idrottsrörelsen, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Varje dag går 145 000 barn och ungdomar till sina idrottsaktiviteter runt om i landet. Men vi vet också att det fortfarande finns utmaningar i att vi är allt mer stillasittande och att hälsoklyftan ökar samtidigt som vi i storstadsområden tyvärr har köer till idrottsföreningar som inte har möjlighet att ta emot medlemmar i brist på hall- eller plantider.

- Det är viktigt med närhet till idrottshallar och planer för att kunna röra på sig. Om idrottsrörelsen ska kunna bidra med att få fler att idrotta hela livet och må bättre behövs fler idrottshallar och idrottsytor. Enligt en undersökning från IPSOS anser 90% av svenska folket att det är viktigt att det finns en idrottshall eller idrottsyta i direkt anslutning till skolan. Ändå glöms idrotten bort när kommunerna bygger nytt, säger Björn Eriksson.

Nyhet om vallöftet finns att läsa på Expressen

Här finns mer information om idrottsrörelsens valfrågor 2018

Björn Eriksson