Dags att nominera Årets Musik- och Kulturskola 2009

Nu är det dags nominera kandidater till Årets Musik- och Kulturskola 2009 och Årets Projekt inom Musik- och Kulturskolan. Priset delas ut av Svenska Musikrådet som representerar hela det svenska musiklivet genom 60 anslutna medlemsorganisationer.

Det praktiska arbetet kring utnämningarna sker i samverkan med några av medlemsorganisationerna: IFPI, Rikskonserter, SMoK och Svensk Musik. Vem som helst kan skicka in förslag tillsammans med en kortfattad motivering, senast 21 november.

Syftet med priset är att uppmärksamma Musik- och Kulturskolornas betydelse. Deras arbete är en viktig grund för det svenska musiklivets bredd, höga kvalitet och internationella framgångar.

En jury bestående av personer med bred förankring i det svenska kulturlivet nominerar tre skolor och tre projekt till finalen och prisutdelningen i Skellefteå den 25 mars 2009.

Priset till Årets Musik- och Kulturskola har delats ut sedan 1998 och förra året gick det till Marks kulturskola. Sedan 2004 utses också Årets Projekt för att lyfta fram vikten av utveckling och förnyelse inom Musik- och Kulturskolans område och förra året gick det priset till Musikskolan i Skellefteå.

Mer information:
Karin Hjertzell, Rikskonserter, 08-407 16 56