Villapriserna i Uppsala steg något under december

Villapriserna i Uppsala steg något under december

Till skillnad från de senaste tre månadernas avtagande prisutveckling på villamarknaden i Uppsala, så steg priserna istället något under december månad. Detta ger en prisutveckling på i genomsnitt -4,9 % på tre månader och +10,2 % på 12 månader.
– Utbudet i Uppsala var lågt överlag i december och då steg prisbilden för villor, säger Anna Lindholm Eriksson fastighetsmäklare på Riksmäklaren.

Nya covidrestriktioner och indikationer om att räntan kan stiga framöver, kan tänkas hämma bostadsmarknaden under året.
– Ingen kan veta säkert såklart, så det blir intressant att se hur det blir. En sak är säker och det är att tillgång- och efterfrågan och område alltid styr prisbilden, säger Anna.

– Därför kan det vara bra att sälja nu och inte vänta! Stiger räntan och utbudet ökar så kan prisbilden komma att stagnera, fortsätter Anna.

Prisutvecklingen på Uppsalas bostadsrättsmarknad fortsatte däremot neråt även under december månad.
– Bostadsrättsmarknaden kan tänkas stiga en del nu. December var inte en månad som var jättebra för just bostadsrätter. Min första bostadsrättsaffär i år gick mycket bra, så det är ingen idé att vänta med att sälja, säger Anna.

Går du i sälj- eller köptankar? Kontakta oss så hjälper vi dig!

info@riksmaklaren.se

Ämnen

Riksmäklaren Uppsala grundades redan 1974 och vi har alltid haft som idé att hjälpa människor i alla delar av Uppsala. Alla kunder är lika viktiga, oavsett vilken livssituation de befinner sig i eller vilket område de bor i.
Vi är Mäklaren genom livet!

Mikael Gustafsson

Presskontakt Kontorschef 0768-800011
Ulrika Lööf

Mäklaren genom livet

Genom vår erfarenhet av att förmedla bostäder har vi skapat en modern- och flexibel mäklartjänst som gör att samtliga parter får den trygghet, kunskap och tillgänglighet som krävs för ett bra resultat. För oss är fastighetsmäkleri ett förtroendeuppdrag som handlar om att vi finns där i livets alla faser som en mäklare genom livet. Alltifrån den första bostaden till drömvillan eller fritidshuset. Vi finns alltid tillhands när man behöver hjälp, vare sig man ska köpa eller sälja.

I Uppsala startades Riksmäklaren 1974. Vårt kontor är beläget på Skolgatan 33B och vi är nu närmare 25 personer, varav drygt 15 fastighetsmäklare.

Vi är verksamma inom Uppsala kommun, Knivsta kommun och Östhammars kommun med tyngdpunkt på Uppsala stad och dess kransorter, Vi hjälper till med förmedling av bostadsrätter, villor, fritidshus, tomter och kommersiella fastigheter. Vi har även hand om ett flertal större nyproduktionsprojekt.

Riksmäklaren Uppsala
Skolgatan 33B