DigiWall® från Interactive Institute nominerad i finalen av Venture Cup Nord

DigiWall® ser ut som en traditionell klättervägg men är också ett exempel på nästa generations dataspel. Den har redan fått pris i de första två stegen i Venture Cup Nord och tar sig nu till sista steget i tävlingen som avgörs tisdagen den 30 maj i Luleå. DigiWall® är ett datorspel som istället för att uppmuntra ett passivt agerande framför en skärm leder dig bort från skärmen mot en fysisk utmaning. Genom ljus, ljud, snabbhet och smidighet kan du tävla med dig själv och andra på denna spektakulära klättervägg. Varje klättergrepp är försett med en sensor som känner av händer och fötter. På detta sätt vet DigiWall® var på väggen klättraren eller klättrarna befinner sig. Detta öppnar upp för ett stort antal lekar, övningar och tävlingar av olika slag. Spelupplevelsen och feedback till användarna förmedlas till största del med ljud och musik. Allt detta ger en klättervägg med helt nya möjligheter som fungerar i olika publika miljöer. Prototypen av DigiWall® togs fram av Interactive Institute. Denna är sedan vidareutvecklad av Digiwall Technology AB, ett spinn off företag från Interactive Institute. Det är personer från detta företag som har tagit fram den tävlande affärsplanen. Om Venture Cup Venture Cup är en affärsplanstävling som genomförs på fyra platser varje år i hela Sverige. Tävlingen går ut på att personer med affärsidéer ges möjlighet att under ett år utveckla en affärsplan från ax till limpa genom en utbildningsserie i samråd med kvalificerade handledare. Arrangörer av Venture Cup Nord är Luleå Tekniska Universitet, Mittuniversitetet, Umeå Universitet och McKinsey & Company. Första pris är 200 000 kr och i år finns även ett specialpris för bästa tjänsteidé. För mer information vänligen kontakta: Katarina Delsing, Interactive Institute och Digiwall Technology AB Telefon: 0911-930 11 Mobil: 070-666 88 67 E-post: katarina.delsing@tii.se För mer information om Digiwall: Se www.digiwall.se

• Norrbotten