Innventias pappersförpackning vinner Plastovationer Award

Den expanderande och självöppnande matförpackningen Sustainable Expanding Bowl vann priset inom kategorin Bio vid årets utdelning av årets Plastovationer Awards den 13 november i samband med mässan Elmia Subcontractor i Jönköping.

Plastovationer Awards delas ut i fem kategorier: Plastovationer, Produktutveckling, Komposit, Bio och Energieffektivisering. Innventia får priset i kategorin Bio för att tillsammans med designstudion Tomorrow Machine ”ha skapat ett spännande framtidskoncept i form av en självexpanderande förpackning för frystorkad mat. Genom att utnyttja de unika egenskaperna hos Innventias mekanoaktiva biomaterial låter man gammal och ny teknik mötas i ett innovativt gränsöverskridande. Resultatet är en elegant förpackningslösning med ett brett användningsområde.”

Sustainable Expanding Bowl är en s.k. demonstrator, en prototyp som tagits fram för att visa möjligheterna med ett nytt interaktivt material från förnybara råvaror. Demonstratorn har redan väckt stort intresse på forsknings- och designbloggar över hela världen och firade stora triumfer i och med det internationella designpriset The Dieline Sustainable Packaging Award 2013. Den sinnrika konstruktionen har formgetts av designduon Anna Glansén och Hanna Billqvist i Tomorrow Machine, i ett unikt samarbete med Innventias materialforskargrupp under ledning av Hjalmar Granberg. Utgångspunkten för formgivarna var de inneboende funktionerna hos materialet, en kartong med aktiva egenskaper som gör att materialet reagerar på värme och fukt. Tack vare den expanderande funktionen kan förpackningens storlek minimeras och man slipper transportera luft i förpackningen.

– Vi är jätteglada och stolta! Detta är ännu ett tecken på att våra nya material från skogen vinner mark inom helt nya områden och branscher, säger Catharina Ottestam, chef för affärsområde Packaging Solutions.

För mer information, kontakta Hjalmar Granberg, tel 0768-767 041, hjalmar.granberg@innventia.com