Nytt biobaserat lättviktsmaterial visas upp

Framtidens lätta och bränslesnåla bilar kan tillverkas av material från svenska skogar. Forskningsinstituten Innventia och Swerea SICOMP har i ett unikt samarbete tillverkat den första ”demonstratorn” av kolfiberkomposit från barrvedlignin.

De senaste årens satsningar på testbäddar och F&U-infrastrukturer för att förverkliga visionen om nya lättviktsmaterial från skogen börjar nu ge avkastning. Forskningsinstituten Innventia och Swerea SICOMP som båda ingår i RISE, Research Institutes of Sweden, kan som första aktörer i världen visa upp en komposit baserad på 100 procent barrvedslignin i en s.k. demonstrator.

Kolfiberkompositer är lätta och starka och har många användningsområden. Det som idag huvudsakligen begränsar efterfrågan är den höga kostnaden varför kolfibrer idag främst används i produkter där prestanda är viktigare än pris. Genom att introducera kostnadseffektiv ligninbaserad kolfiber skulle materialet även kunna användas i ”normala” bilar och andra bulkprodukter. Lättare bilar innebär lägre bränsleförbrukning samt sätter elbilar i spel. Sverige kan verkligen bli ett föregångsland när det gäller bioekonomin och fossilfri fordonsflotta.

Demonstratorn, en sandwichkonstruktion med balsaträ som laminerats med kolfibrer, är första beviset på att det går att tillverka ligninbaserad kolfiber även om det fortfarande sker i laboratorieskala. Redan nu pågår tillverkningen av ännu en demonstrator som ska visa på en framtida tillämpning inom fordonsindustrin, en modellbil som drivs av ligninbaserat batteri.

– Vår första demonstrator hjälper oss att förstå vad vi behöver fokusera i vårt F&U-arbete, så det känns värdefullt att vi nu tagit ett stort steg framåt i värdekedjan. Ett av de största behoven nu är att skala upp till en kontinuerlig produktionsprocess så vi kan identifiera de utmaningar som alltid uppkommer vid uppskalning. Vi hoppas att både näringsliv och samhälle vågar satsa på en sådan uppskalning, säger Per Tomani, Fokusområdeschef Lignin & Kolfiber, Innventia.

– Parallellt med denna utveckling så pågår intensivt arbete med att utveckla de befintliga tillverkningsmetoderna för kolfiberkompositer. Vi tror på storskalig tillverkning av lättviktsmaterial och därför måste tillverkningsmetoderna för kompositer bli mer kostnadseffektiva. Det finns ingen anledning att tro annat än att dagens fossiloljebaserade kolfibrer kommer att kunna ersättas rakt av med ligninkolfibern i dessa tillverkningsprocesser, säger Birgitha Nyström, Forskningsledare för materialteknik på Swerea SICOMP.

Per Tomani, Innventia, +46 (0)768 767 281, per.tomani@innventia.com

Birgitha Nyström, Swerea SICOMP, +46 (0)76 784 43 09, birgitha.nystrom@swerea.se