Segelbåtar, sociala medier och sensorer i fokus när Interactive Institute besöker Almedalen

På vilka sätt kan vi skapa delaktighet och engagemang kring dagens stora samhällsutmaningar genom ny teknik och sociala medier? Interactive Institute kommer att ge exempel på detta i Almedalen med Ocean Search, ett nytt projekt som knyter samman berättande, sociala medier, kreativ visualisering och avancerad sensorteknik. Genom att sensorutrusta vanliga segelbåtar kommer alla de tusentals människor som seglar få en möjlighet att vara med och skapa berättelsen om vad som håller på att ske med våra hav.

Sara Backlund, Kommunikationschef på Interactive Institute, medverkar i RI.SEs  (Research Institutes of Sweden) temadiskussion "RI.SE forskar för framtiden - smarta lösningar för en hållbar vardag", där hon kommer att berätta om tankarna bakom Ocean Search. - Vi tror att delaktighet och engagemang kommer att vara nyckeln till hur vi tar oss an dagens samhällsutmaningar, och vi är övertygade om att den enskilda människan kommer att vara en stark drivkraft i framtidens stora frågeställningar om hållbarhet och miljö, säger Sara.

Den första segelbåten i projektet heter Journeyman, en specialtillverkad båt som är fullt sensorutrustad och kommer att medverka i bland annat ÅF Offshore Race innan den påbörjar sin tre år långa världsomsegling. Journeyman kommer att agera testplattform i projektet, och ett av målen är att ha 10 sensorutrustade båtar i Östersjön år 2012.

- Ocean Search har stor potential att bli en effektiv plattform för att engagera nya grupper i klimatfrågan, och fyller ett viktigt behov genom att synliggöra information om klimatförändringar och världshavens hälsa, säger Magnus Jonsson, Interactive Institute, projektledare för Ocean Search.

Ocean Search drivs av Interactive Institute, och samarbetspartners är Journeyman, Svenska Polarforskningssekretariatet, Imego, Swedish ICT, Svenska Institutet och The Good Guys.

Hör mer om projektet på plats i Almedalen:
Temadiskussion: RI.SE forskar för framtiden - smarta lösningar för en hållbar vardag
Tid: 14.30-16.30
Plats: Almedalen, Kinbergs Plats 3

Kontakt:
Sara Backlund, Kommunikationschef, Interactive Institute
Telefon: 0730-66 20 36, e-mail: sara.backlund@tii.se

Magnus Jonsson, Projektledare, Interactive Institute
Telefon: 0703-22 75 78, e-mail: magnus.jonsson@tii.se

Länkar:
Ocean Search

Journeyman