Rittal och Eplan arbetar med styr-, ställverks- och maskinteknikföretag för att snabba på utvecklingen av digitala tvillingar för automatisering och för en effektivare dataanvändning under drift.

Nyhet -

Bortom produkter och lösningar. Så här kan industrins omvandling bli framgångsrik.

Rittal och Eplan på Elfack 2023

Bortom produkter och lösningar.
å här kan industrins omvandling bli framgångsrik.

En sak är klar: industriföretagen går mot smart produktion – ekonomisk produktion med högautomatiserade och effektiva processer är vad som efterfrågas. Samtidigt ska detta hanteras på ett energieffektivt sätt med flexibla lösningar som kan anpassas efter enskilda kunders behov. Allt detta ska möjliggöras även om det är brist på kompetent arbetskraft.

Under Elfack lyfter Rittal och Eplan tillsammans frågan om hur tillverkningsindustrin ska kunna gå över till smart produktion? Hur kan vi gå från krishantering till långsiktig omställning inom energi, effektivitet och hållbarhet? Företagen ska tillsammans visa på hur deras expertis kan användas för att skapa heltäckande lösningar i relevanta ekosystem.

Kombinerar hårdvara och mjukvara

– Den digitala omvandlingen av fabriker, en säker och ekonomiskt livskraftig långsiktig energiförsörjning, samt fastställande, mätning och minskning av industriella produkters koldioxidavtryck är stora utmaningar som inte kan lösas isolerat. Det behövs innovationer som omfattar mer än produkter och lösningar. Vi behöver förstå de olika processerna kring våra kunders värdekedjor, se på nya ekosystem och utveckla övergripande lösningar.

Om vi inte längre tänker på produkter och lösningar, utan snarare på att optimera processer, kan vi bara göra det genom att kombinera både hårdvara och programvara på ett smart sätt.

Digitala tvillingar för smart produktion och krafthantering

Som möjliggörare av smart produktion vill Rittal och Eplan visa på hur man med hjälp av digitala tvillingar kommer att kunna koppla samman de tre ekosystemen automatiseringsdesign, konstruktion och produkttillverkning med tillverkningsprocesser. Detta kommer att göra smarta produktionsprocesser mer transparenta och effektiva.

Energiflöden blir också mer transparenta och kan därmed optimeras, vilket är en kritisk framgångsfaktor för industriföretag, både idag och i framtiden. Förutsättningen för detta är fullständig transparens genom kundernas värdekedjor; från elskåps-konstruktion och ställverkstillverkning ända fram till operatörerna.

Nya baslösningar, plattformsuppdateringar och kapslingar

På mässan tacklar Rittal och Eplan detta med hjälp av de nya ”Base Solutions”. Med många lyckade kundprojekt har de två företagen tillsammans skapat mallar för bästa praxis, till exempel vid planering och implementering av laddstationer för elfordon. Detta snabbar upp projekten med hjälp av datakonsekventa standarder och moduler.

Rittal presenterar även ett nytt EX-godkänt AX-skåp i plast för potentiellt explosiva områden i infrastrukturen, till exempel kring flytande naturgas (LNG) eller vätgas.

Stor potential

Rittals och Eplans erfarenhet av våra kunder från styr-, ställverks- och maskintekniksektorerna visar att det finns stor potential för att optimera och industrialisera processkedjor. Dessutom ökar de heltäckande hårdvaru- och programvarulösningarna takten för utbyggnaden av infrastrukturen – för allt från energiproduktion och lagring till nätutbyggnad och sektorkoppling samt laddningsanläggningar för elfordon. Effektivitetsvinsten minskar kostnaderna, medan den förbättrade dataanvändningen genom automatiseringstvillingar öppnar upp för ytterligare förbättringar av driften.

Bildtext: