AX-skåp: nu även för utomhusbruk

Rittal har fulländat sitt AX-sortiment av kompakta skåp med sina nyutvecklade plastskåp. Tillverkaren erbjuder nu det bästa av två världar: fördelarna med sofistikerad teknik i kombination med fördelarna med ett extremt robust material. Plastskåpet AX skyddar de elektriska komponenterna även i mycket tuffa miljöer, till exempel utomhus. De nya monteringsfunktionerna möjliggör snabb expansion och ger större utrymme för installation med smart teknik.

Rittal ersätter sin tidigare KS-serie med de nya plastskåpen AX och omdefinierar därmed plastskåpstekniken helt och hållet. Utvecklingen baseras på Rittals teknik för kapslingar i plåt och rostfritt stål, som kan användas för att förenkla och påskynda tillverkningsprocesserna inom apparatskåp och ställverk. För första gången används denna systemteknik nu även för plastskåp. Detta är en win-win situation för anläggningskonstruktörer: Resultatet är en kapslingsteknik som möjliggör största möjliga förenkling, effektivitet och designfrihet och som samtidigt uppfyller alla förutsättningar för maximal säkerhet och robusthet. Oavsett om skåpet är säkert placerat i en fabriksbyggnad eller utsätts för väder och vind, kan de nya plastskåpen AX stå emot extrema påfrestningar.

Bättre tillförlitlighet

De nya skåpen är helt anpassade för utomhusbruk tack vare glasfiberförstärkt plast som har en sju gånger högre UV-beständighet. Därmed har de klassen UL F1 för utomhusbruk (UL 746C). En integrerad regnskyddslist på dörrens övre och nedre kanter skyddar packningen mot damm och regnvatten och gör kapslingen dubbelt förseglad. Klass II-skyddsisolering för upp till 1 000 V AC garanterar ökat personligt skydd. Skyddsisoleringen och de höga skyddskategorierna på upp till IP66 eller NEMA 4X förblir intakta även när utrustning är installerad i skåpet. Tack vare den intelligenta skåpsdesignen är interiörinstallationen oproblematisk och påverkar inte det inneslutna området. Skåpet är även godkänt enligt UL 508A och har UL94 brandklass V-0.

Förbättrad effektivitet

Elmontörer ser fördelarna redan från början tack vare ett sofistikerat skåpkoncept. Snabb montering säkerställs genom de många fästpunkterna inuti skåpet. Dessa gör det möjligt att snabbt och enkelt skruva fast tillbehör såsom systemchassin och montageskenor i alla inredningsdelar och på bakpanelen. Även dörrkontakter och dörrstopp kan fästas direkt på avsedda fästpunkter. Dessutom kan profilskenor (DIN) skruvas fast direkt på befintliga fästpunkterna var som helst i skåpet. Montageplåten kan enkelt skruvas fast framifrån med de förmonterade bultarna, och kan även jordas vid ett senare tillfälle via befintliga nyckelhål. Dessutom kan dörrgångjärnet enkelt och snabbt flyttas eller bytas ut när skåpet har installerats.

Skåpen innehåller digital information och passar perfekt in i den digitala värdekedjan för apparatskåp och ställverkstillverkare. Tillsammans med högkvalitativa 3D-data och Rittals konfigurationssystem, som gör urvals- och planeringsprocesserna snabbare, gör funktioner såsom QR-koder på alla paneler som ska bearbetas det lättare att integrera dem i produktionsflödet och bereder därmed vägen för banbrytande digital styrning i varje steg – från varumottagning och hela vägen till slutförandet.

Ökad flexibilitet

Med plastskåp AX omvandlar Rittal för första gången plastkapslingar till ett skåpsystem – med mer utrymme för interiörinstallation. Systemchassin och montageskenor kan nu monteras på ett 25 mm hålmönster med hjälp av ett universalfäste. De många fästpunkterna både i skåpet och på insidan av dörren möjliggör även anpassad expansion. Den direkta installationen av tillbehör, som skenor, systemchassi och ritningsfickor i dörren, innebär att anläggningskonstruktörer får ytterligare monteringsyta. Som tillval kan AX utrustas med ett minikomforthandtag för alla vanliga låsinsatser och profilcylinderlås.

Muttrar har pressats in i skåpets bakpanel för att säkerställa stabilt fäste och montering på en vägg eller stolpe. Väggmonteringsfästen kan enkelt fästas på utsidan av skåpet utan att påverka UL-godkännandet.

Rittal tillhandahåller plastskåp i 14 olika skåpvarianter från 250 x 350 till 800 x 1000 mm (B x H). Åtta av dem finns att få med ett fönster och sex av dem utan.

Bildtexter

Bild 1 (fri200413600.jpg): Med sitt nyutvecklade plastskåp (till höger) har Rittal nu fulländat sitt AX-sortiment av kompakta skåp.

Bild 2 (fri200409195.jpg): Med plastskåp AX kombinerar Rittal det bästa av två världar: fördelarna med sofistikerad teknik och fördelarna med ett extremt robust material.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal i skandinavien hanterar 120 medarbetare 5000 artiklar och 6000 kunder. Dessa betjänas från svenska huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm, Göteborg samt från de norska och danska kontoren i Ski och Köpenhamn. Omsättningen 2016 uppgick till drygt 580 MSEK.