Bättre komfort med nytt klimatverktyg

Bättre komfort med nytt klimatverktyg

Därför krävs professionella verktyg för att dimensionera klimatkontrollen i kapslingar. Rittal lanserar nu en uppgraderad version av sin Rittal Therm mjukvara, som utför de komplexa beräkningar som krävs för att hitta rätt dimensionering för det önskade klimatet.

Rittal Therm 6.0 har ett nytt kalkylverktyg för mer avancerade beräkningar av luftfuktigheten, rör- och kyldimensionering. Användaren har ett flertal möjligheter för att snabbt kunna ta fram den kylenhet som är mest lämplig. Värmeförluster från komponenter, som kraft- och styrelektronik, från välkända tillverkare finns integrerat i beräkningsprogrammet. Databasen i Explorer är öppen och kan lätt utökas med nya komponenters termiska värden.

Användargränssnittet i Vista-stil är förbättrat med Tabs och enkla rullgardinsmenyer. Med de nya funktionerna är kalkylverktyget ännu enklare att arbeta med.

Verktyget hanterar också att göra beräkningar för klimatkontrollen i utomhuskapslingar. Då tas hänsyn till solvärmen. Fläktar och filter kan dimensioneras efter att anläggningens över havet tagits med i beräkningarna.

Alla resultat från Rittal Therm 6.0 kan exporteras som HTML eller XML dokument. Slutligen erbjuder verktyget ytterligare en mängd information både för att upprätthålla klimatkontrollen och för klimatteknikservicen.

Rittal, som ingår i tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem och systemtillbehör. På Rittal Scandinavian ab hanterar 70 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2009 uppgick till drygt 700 MSEK.

Göran Bjelk

Scandinavian Product Manager Climate Control Systemklimatisering 0431-44 26 74