Data av hög kvalitet konkurrensfaktor för ställverk

Data av hög kvalitet konkurrensfaktor för ställverk

Tillgången till data av hög kvalitet kan effektivisera konstruktionen och tillverkningen av styrsystem och ställverk. Detta gäller särskilt för lösningar som måste anpassas till mycket specifika krav.

Manuella och tidskrävande uppgifter sänker effektiviteten vid konstruktion och tillverkning. För att komma åt detta har Rittal utvecklat system för att generera data av hög kvalitet till sina kunder. CAD- och CAE-data från Rittal alternativt i kombination med Eplan-lösningar, möjliggör en bättre, snabbare konstruktion och tillverkning av professionella styrsystem och ställverk - från början till slut.

Över 80 format
Det bästa exemplet är Rittals storsäljande skåpsystem TS 8. Via Internet erbjuder Rittal ett brett utbud av 2D och 3D CAD-data för TS 8-skåp och tillbehör. Informationen kan hämtas i över 80 format från CADENAS PARTcommunity plattform eller från Rittals webbplats med hjälp av RiCAD 3D-program. Det är noggranna, detaljerade och validerade CAD-data i olika upplösningar, som kan användas direkt i konstruktörernas CAD-program.

Användaren väljer helt och hållet det format som passar för deras syfte. Varje datauppsättning innehåller en produktbeskrivning, eCl@ss klassificering, och länkar till motsvarande produktinnehåll på Rittals webbplats.

CAD-konfigurator
Dessutom erbjuder Rittal en TS 8 CAD-konfigurator, som ger åtkomst till data via PARTcommunity. Den hjälper användarna att välja den TS 8-modell de behöver. Denna planeringsprogramvara tillåter användare att lägga till grundläggande tillbehör, såsom socklar och stansade delar till den valda TS 8-kapslingen.

Resultatet är ett kraftfullt, tidsbesparande verktyg för arbetet med den grundläggande utformningen av skåpsystemet.

Portal för CAE-data
Mjukvara från Eplan och motsvarande CAE-data som Rittal tillhandahåller via en Eplan-portal ger stöd till elingenjörernas arbete, med nya förbättrade dataset för produkter och komponenter från Rittal TS 8-systemportfölj.

Upp till 200 attribut kan tilldelas varje komponent inom en makrofil. Dessa attribut inkluderar kommersiella uppgifter, logik, makron för 2D och 3D-grafik samt kretsschema, tillverkningsinformation och uppgifter om tillbehör.

Därmed kan TS 8 kapslingen utformas och konfigureras virtuellt och effektivt.

Ökar produktiviteten
Digital information är tillgänglig från början till slut: för elkonstruktion, för att skapa en virtuell 3D-prototyp i Eplan Pro Panel, och för automatiserad produktion. Data stöder också kommersiella processer, såsom inköp och logistik. Sömlös tillgång till dessa uppgifter accelererar alla tillhörande arbetsuppgifter, ökar användarnas produktivitet - inte bara inom teknik, utan även i alla efterföljande kommersiella och tekniska processer. Detta ökar effektiviteten, sparar tid och minskar kostnaderna.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2014 uppgick till drygt 700 MSEK.