En värmande nyhet

En värmande nyhet

Framför allt handlar förbättringarna om den optimerade designen.
– Värmeelementet är baserat på CFD, Computational Fluid Dynamics. Det ger en effektivare och mer jämn fördelning av värmen jämfört med andra element i samma storlek, säger Göran Bjelk, produktchef på Rittal Scandinavian ab.

Ökad driftsäkerhet
Ytterligare en fördel är att energieffektiv, självreglerande PTC–teknik garanterar mindre temperaturväxlingar för installerade komponenter. Det innebär att livslängden och driftsäkerheten på komponenterna ökar.

Montera utan verktyg
Slutligen är de nya värmeelementen kostnads- och tidsbesparande på grund av den verktygslösa monterings- och inkopplingstekniken. Monteringen sker snabbt på 35 mm DIN-skena, eller direkt på montageplåt. Snabbanslutningsklämmor med möjlighet till kaskadkoppling av flera värmeelement ger en ökad flexibilitet för att optimera värmespridningen i apparatskåpen.

Rittal, som ingår i tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem och systemtillbehör. På Rittal Scandinavian ab hanterar 75 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2010 uppgick till drygt 700 MSEK.

Göran Bjelk

Scandinavian Product Manager Climate Control Systemklimatisering 0431-44 26 74