Energisnålare med optimerade värmeelement

Energisnålare med optimerade värmeelement

Den nya generationens värmeelement för apparatskåp från Rittal är ännu energisnålare, tack vare den förbättrade CFD-baserade konstruktionen. Med den nya PTC-tekniken uppnås alltid optimal värmeeffekt, och värmen fördelas på bästa sätt i skåpet.

Framför allt vid utomhusanläggningar, men även inomhus, kan kondensbildning utgöra en fara för styrelektroniken. Värmeelement för apparatskåp skyddar elektroniken mot kondensbildning och garanterar dessutom en lägsta temperatur för anläggningen även när den inte är i drift, till exempel under natten.

Högre, jämnare och snålare
Effektiv uppvärmning i apparatskåpet kräver dock att man tillämpar rätt teknik. Rittals nya värmeelement för apparatskåp, Top Therm, har därför en avancerad konstruktion baserad på CFD (Computational Fluid Dynamics), som ger en högre värmeeffekt utan att ta mer plats. Dessutom bidrar den nya generationens PTC-element (Positive Temperature Coefficient) till den energisnåla driften. PTC-elementen reglerar värmetillförseln automatiskt efter omgivningstemperaturen. Full HFDC (Heat Flow Design Cover) ger dessutom jämnare fördelning av värmeeffekten.

- Med våra nya värmeelement för apparatskåp har vi tagit fram en produkt som förbättrar styrelektronikens säkerhet och tillgänglighet. Samtidigt uppfyller den kraven på effektiv och riktad energianvändning, säger Ralf Schneider, chef för International Sales Support, System Climatisation på Rittal.

Helt anslutningsfärdiga värmeelement
Med hjälp av integrerade fläktar kan en värmeeffekt på upp till 800 W uppnås. Elementen 10 till 150 W är utan inbyggd fläkt. Värmeelementen är utförda som anslutningsfärdiga enheter. De kan enkelt kopplas in på de dubbla fjäderplintarna utan att kabelskarvning behövs.

Som monteringsalternativ finns den tids- och kostnadseffektiva metoden med snäppfäste för 35mm DIN-skena eller montage med fastskruvning direkt på montageplåten.

Med hjälp av termostat eller hygrostat som styrning får man det energimässigt och tekniskt bästa resultatet. Vid större effekter kan flera element användas.

Göran Bjelk

Scandinavian Product Manager Climate Control Systemklimatisering 0431-44 26 74