Extremt flexibelt skåpsystem lanseras för singelmarknaden

Extremt flexibelt skåpsystem lanseras för singelmarknaden

SE 8 bygger på företagets världskända TS 8-plattform. Fördelen är att maskinbyggarna och slutkunderna inom industrin får tillgång till ett singelskåp med ett omfattande och flexibelt tillbehörsprogram.

Klart för installation
Rittal är världsledande inom tillverkning och försäljning av inkapslingsteknik för skydd av elektromekanik, elektronik och IT-utrustning. TS 8-plattformen är ett modulärt system för ihopbyggnad. Mer än 4,5 miljoner TS 8-skåp har tagits i drift sedan 1999.

– Vi är övertygade om att behovet av vårt nya kapslingssystem är stort. Med SE 8 erbjuds ett färdigt singelskåp byggt i ett enda svep med sidogavlar och takplåt. Det är bara att sätta det på sockel och inreda efter behov. Två montagenivåer ger stor plats för invändig installation. Alla tillbehör finns oavsett om skåpet ska användas för automation, som ställverksskåp eller för nätverksutrustning, förklarar Per Magnusson, produktchef för kapslingar på Rittal Scandinavian ab.

Många kundfördelar
Kompabiliteten med TS 8-plattformen förenklar för kunderna. Skåpet får direkt det mest omfattande tillbehörsprogram som går att hitta. CAD-ritningar för TS 8-skåp kan användas för det nya SE 8 tack vare att det är identiska komponenter och profiler.

SE 8 finns i utföranden både i stålplåt och rostfritt stål för alla tänkbara användningsområden och med kapslingsklass IP 55/NEMA 12. Stabiliteten är hög tack vare den helsvetsade konstruktionen.

Två sockelsystem är tillgängliga, både TS 8-systemet och det nya Flex-Block systemet som lanseras i april. Industriskåpet erbjuder maximal flexibilitet för kabelinföring genom flerdelad bottenplåt. En extra finess är att skåpet ger automatisk potentialutjämning. Det betyder att färre produkter krävs och att installationskostnaden sjunker.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2011 uppgick till drygt 755 MSEK.