Hygienic produktion i linje med IFS

Hygienic produktion i linje med IFS

Rittals Hygienic Design möjliggör för livsmedelproducenter att möta de ökade kraven för de nya International Food Standard (IFS),ver5.Existerande produktionssystem eller individuella maskiner med förslutningar och inskärningar kan designas för att öka nivån av hygienskydd.Hantering av främmande organ är förbättrad och interna granskningar kan utföras för att dokumentera optimeringen av åtgärderna.

Idag är uniform kvalitet ett måste inom livsmedelsproduktionsindustrin, på grund av växande kundkrav, den ökade risken för skadeståndskrav och globaliseringen av varuflöden. Version 5 av International Food Standard (IFS) trädde ikraft den 1 augusti 2007 och ses som den internationella standarden för kvalitetsförsäkring och livsmedelssäkerhet. Denna standard är grundad på en uniform kontroll av alla stadium av livsmedelsproduktions processen.

Rittals nya Hygienic Design systemserier kan användas till att förbättra nyckel kriteriet rörande livsmedelstillverknings processerna, inklusive system design och tillvägagångssätt, klimat kontroll, planering, hygien, risk för främmande organ, underhåll, reparationer och system och utrustning.

System och tillvägagångssätt - från mottagande av varor till expediering - måste vara designad i linje med IFS för att förhindra kontaminering av råmaterial, packning av material, halvfärdigt och färdiga varor. Främmande organ och mikro organismer är i huvudsak orsakerna till förstöring av färska livsmedel. Det är därför väsentligt att "öppna" processer i produktionssystemen är designade att möta alla nödvändiga hygien krav. I detta sammanhang, ger IFS företagsledningen större ansvar för hygien och renlighet.

Som en av världens ledande leverantörer för lösningar för förvaring och bilageteknologi, systematisk klimat kontroll och IT lösningar, sätter Rittals nya förslutningsserie standarden i hygien design. Företaget erbjuder nu en helt ny serie av förvaring i rostfritt stål som är designad att möta de speciella kraven gällande för livsmedelsproducenter som efterlyser leverantörer vilka möter de ökade kraven på hygien design av maskiner och system.

Rittal Hygienic Design gör mer än bara håller kraven ifrån IFS - den minskar också utläggen för rengöring och desinfektering, vilket i sin tur minskar stopptiden och ökar produktiviteten.