Ny hygienisk design för IT i livsmedelsindustrin

Ny hygienisk design för IT i livsmedelsindustrin

Skärpta krav på hygieniskt utförande i livsmedelsproduktion genererar nu nya produkter. Rittal har insett att även IT-arbetsplatserna i produktionen måste hygiensäkras. På IFFA 2013 presenterades ett nytt koncept.

De stora mängder data som krävs för fullständig spårbarhet av processerna inom livsmedelsindustrin ökar behoven av datorbehandling i produktionen. IT-utrustningen måste då säkras så att den inte orsakar bakteriespridning. Rittal har tagit fram en serie kapslingar för produktionsdatorer och annan IT-utrustning som bygger på företagets HD-koncept (Hygienic Design). Dessa lösningar resenterades nu på IFFA 2013 i Frankfurt am Main, som är den ledande internationella mässan för slakt- och charkuteriindustrin.

Skyddar datorer och skärm
De hygieniskt utformade IT-arbetsplatserna är konstruerade för att skydda känsliga hårdvaror såsom datorer, bildskärmar, skrivare och skannrar. Med detta skydd är de idealiska för IT-utrustning i en utsatt miljö med bland annat högtryckstvätt och användning av rengöringskemikalier.

Skåpen som används för att kapsla in och skydda utrustningen är tillverkade i rostfritt stål. I det visade konceptet används skåp med två dörrar (600x 1750x 450 mm). De har kapslingsklass IP 66.

En bildskärm kan rymmas i det inre av kapslingen med hjälp av en höj- och sänkbar TFT-hållare för VESA 75/100. Den placeras i kapslingens övre del (273 mm djup), som är utrustad med en glasad dörr. En infälld fönsterruta av polykarbonat ger produktionspersonalen en ideal bild av skärmen.

Utrymme för etikettskrivare
Tack vare sitt större djup, 450 mm, har skåpets underdel en avlastningsyta som lutar 3° framåt. Om så önskas kan ett stationärt tangentbord installeras eller placeras där och säkras med två bultar.

En etikettskrivare kan skjutas in genom den nedre skåpdörren på det nedre utdragbara hyllplanet. En ledad klaff utanpå kapslingen säkerställer en problemfri produktion av etiketter.

Stopp för påväxt
Förutom skärm och etikettskrivare kan dator, dialogruta för vågar, mobila datainsamlingssystem, skannrar, etc. installeras på eller i produktionsdataskåpet. Alla vridlås på dörrarna och luckan kan förses med ett T-handtag, med eller utan förslutning, som alternativ till den speciella HD-låsinsats som Rittal utvecklat för sitt Hygienic Design sortiment.

Tanken med Hygienic Design är att i konstruktionen bygga bort fickor och skrymslen som kan samla smuts och utgöra en grogrund för bakterier och andra mikroorganismer. Det finns exempelvis inga yttre gångjärn i skåpen och de justerbara fötterna har utformats så att alla gängade delar döljs inuti kapslingen.

Enkel rengöring
Designen innebär att kapslingen är extremt lätt att rengöra. Det gör det snabbare och enklare att regelbundet rengöra och desinficera de delar av produktionsdataskåpen som exponeras för livsmedelsprodukten.

Rittal har följt de strikta rekommendationerna från EHEDG (European Hygienic Engineering & Design Group) i sitt utvecklingsarbete. Skåpen är som standard utrustade med ett tak som lutar framåt i en vinkel på 30 grader. Det innebär att taket är lätt att inspektera, att det inte går att ställa saker ovanpå skåpet, och att vätskor som kan finnas kvar efter högtrycksrengöring rinner av.

Väggfästen, kabelingångar etc är dessutom utformade för att uppfylla den tuffaste hygieniska standard. Slutligen är dörrpackningen i ett mycket speciellt utförande. Silikon används i stället för polyuretan, eftersom det är mer resistent mot alla typer av rengörings- och desinfektionsmedel. Den lätt utbytbara, yttre och kontinuerliga silikonpackningen garanterar en glappfri tätning och är därmed ett avgörande skydd av IT-utrustningen i livsmedelsproduktionen.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2011 uppgick till drygt 755 MSEK.