Genom högsta datakvalitet och konsistens inom teknik skapar Rittal förutsättningarna för att optimera de fysiska arbetsflödena - med betydande effektivitetsvinster för panelbyggare och apparatskåpstillverkare.

Nya golvskåpet VX25 skapar arbetsflöden för Industri 4.0

Det nya golvskåpet VX25 från Rittal öppnar vägen mot en digital produktion enligt Industri 4.0. Varje golvskåp har en digital tvilling för att öka effektiviteten genom hela arbetsflödet.

Kombinationen av ett verkligt skåp och dess digitala tvilling tillgodoser framtida digitaliseringsbehov - från online konfiguration och teknik till montage, automation och spårning. Genom högsta datakvalitet och konsistens inom teknik, skapar Rittal förutsättningarna för att slå samman de fysiska arbetsflödena - med betydande effektivitetsvinster för elskåpsbyggare.

Digital tvilling
Med VX25 är alla 3D-data tillgängliga i konsekvent högsta kvalitet. Den digitala produkten stöder skåpbyggarna i varje process längs deras värdekedja. På detta sätt kan elkonstruktion, mekanisk design, inköp, kostnadsberäkning och byggnation, liksom alla andra delar av produktionen, alltid få tillgång till kompletta, högkvalitativa data. Detta öppnar nya sätt för slutanvändare att digitalisera sina processer i enlighet med Industri 4.0.

Maximal datakvalitet
Den enkla nedladdningen av detaljerad, validerad 3D CAD-data från Rittals hemsida eller EPLAN-dataportalen, flexibel dataöverföring i alla vanliga CAD-system i totalt 70 format, mekatronisk konstruktion med CAE/CAD, generering av skåplayouter med EPLAN Pro Panel, samt dataklassificering enligt eClass och ETIM säkerställer effektiv design och planering.

Felfri konfiguration
Med det webbaserade Rittal Configuration System (RiCS) går det att i grunden göra en enkel och felfri konfiguration - även utan kännedom om CAD - av VX25 och de önskade installationskomponenterna. Den planeringssäkerhet som krävs är möjlig genom integrerade rimlighetskontroller som ger direkt återkoppling och säkerställer att lösningen har hög tillförlitlighet. Rittal förenklar också beställningsprocesserna med en länkad webbutik, liksom med webbaserade konverteringsverktyg för övergången från TS8 till VX25.

Enkel spårning
Validerade konfigurations- och konstruktionsresultat ger grunden för automatisk styrning av maskiner vid tillverkningsenheter. I framtiden kommer produktionskontroll och spårbarhet att vara tänkbara behov i skåptillverkningen. VX25-panelerna är utrustade med en QR-kod som gör det möjligt att anpassa komponenterna i kapslingen till en viss order eller ett kundprojekt. Detta gör att komponenterna kan spåras genom hela arbetsflödet, tilldelas de korrekta modifieringsprogrammen och att tillverkningstiden kan registreras.