Nytt system för bärarm lyfter i alla klasser

Nytt system för bärarm lyfter i alla klasser

Rittal har utvecklat bärarmen från en singel komponent till ett komplett system. Istället för att välja olika bärarmar beroende på belastning kan användaren nu bygga modulärt.

I Rittals bärarmssystem CP 40/60/120/180 kombineras olika profilstorlekar med enhetlig design till en mycket stabil, flexibel och användarvänlig konstruktion. Profilerna sätts samman med mellanliggande sammankopplingar. Bärkapaciteten går från 40 till 180 kg och systemet kan lätt dimensioneras för den uppgift bärarmen ska klara.

Systemet är flexibelt och bärarmarna kan byggas för placering både ovanpå en maskin och på en sidovägg. Inne i profilerna finns utrymme lätt åtkomligt för dragning av ström-, styr- och datakablar.

Konfigurering av bärarmssystemet kan användaren enkelt göra med hjälp av ett interaktivt online-verktyg som Rittal har tagit fram.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2013 uppgick till drygt 742 MSEK.