Rittal förstärker systemförsäljningen

Rittal förstärker systemförsäljningen

Som ett led i denna utveckling har Håkan Nordkvist anställts som marknadschef med ansvar för försäljning och marknad i Sverige. Håkan kommer närmast från Bosch Rexroth där han som försäljningsdirektör för marknad Sverige arbetat med automationsfrågor inom industrin. I samband med Elfack kommer han att presenteras för Rittals kunder.

– Efter 25 år med industriförsäljning inom automationsbranschen känns det oerhört spännande att få arbeta med Rittal som verkar både inom industri och IT. Med cirka 10 000 artiklar i sortimentet är det en utmaning att nu också tillföra en rad olika tjänster och erbjuda systemlösningar.

Rittal är världsledande inom tillverkning och försäljning av inkapslingsteknik för skydd av elektromekanik, elektronik och IT-utrustning. Rittal Scandinavian ab är ett dotterbolag i koncernen som ansvarar för Sverige, Norge och Danmark. Håkan Nordkvist kommer att arbeta från huvudkontoret i Ängelholm. Där har Rittal Scandinavian också sitt logistikcentrum och serviceverkstad som utför anpassningar enligt kundernas önskemål och behov.

– Dessa enheter är viktiga pusselbitar i det koncept vi nu kommer att erbjuda marknaden, förklarar Håkan Nordkvist. Vi har en stark plattform som vi vill utveckla tillsammans med våra kunder. Det kommer vi att visa på Elfack.

Rittal, som ingår i tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem och systemtillbehör. På Rittal Scandinavian ab hanterar 75 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2010 uppgick till drygt 700 MSEK.