Rittal sätter en ny standard för IT-rackens kylsystem

Rittal sätter en ny standard för IT-rackens kylsystem

Fyra olika kylsystem baserade på en enda plattform. Rittal tar nu ett nytt grepp om kylsystem för IT-rack och elektronikkapslingar. Företaget sätter en ny standard på marknaden.

Rittal är världsledande inom tillverkning och försäljning av inkapslingsteknik för skydd av elektromekanik, elektronik och IT-utrustning. Utvecklingstakten är hög och bland annat gäller det även för kylning av serverrack. Överskottsvärme från servrar och elektronik måste tas om hand effektivt.

Ny plattform
För att kunna uppfylla olika kunders krav på kylning har företaget utvecklat flera system inom Rittal LCP (Liquid Cooling Package) som ingår i företagets "Blue e" generation.

Dessa nya kylsystem delar nu en gemensam arkitektur och har helt kompatibla komponenter. Den standardiserade konstruktionen ger flera fördelar, bland annat minskar lagerbehovet av komponenter och serviceåtgärder förenklas.

Enklare hitta rätt
De fyra kylsystem som delar plattform erbjuder användarna olika fördelar och flexibelt val av kyleffekt. Då samma komponenter ingår i de olika systemen blir det lättare att välja efter behov och lättare att uppgradera.

Stort utbud av modeller
Plattformen omfattar Rittal LCP Rack CW, Rittal LCP Inline CW, Rittal LCP T3 + och Rittal LCP Passive. Samtliga har optimerats vad gäller energieffektiviteten. Alla versioner har förbättrade fläktar som förbrukar mindre el. Rittal LCP Passive fungerar till och med helt utan fläktar.

LCP Rack CW
Rittal LCP Rack CW är ett rackbaserat system för verksamheter med höga effektförluster i sin datoranvändning. Rittal LCP-modellerna erbjuder ett utökat effektområde, från 10 upp till 60 kW. De kan skalas i steg från 10 till 20 eller 30 kW eller från 40 till 50 eller 60 kW. Detta är en fördel om värmeförlusterna i kapslingen ökar, till exempel på grund av extra användning av servrar.

LCP Inline CW
Rittal LCP Inline CW kyler hela rackrader genom att blåsa kall luft på framsidan i en kall gång. LCP Inline finns med i en version med effekt på upp till 30 kW och en med så mycket som upp till 60 kW kyleffekt.

Rittal LCP T3 +
Rittal LCP T3 + har en liknande konstruktion som Rittal LCP RACK CW. Systemet garanterar högre felsäkra nivåer, då kylvatten och elförsörjning är redundant utformade.

Rittal LCP Passive
Rittal LCP Passive har en effekt på 20 kW - utan att använda några fläktar alls. Den energibesparande versionen Rittal LCP Next Generation är en passiv luft-vatten värmeväxlare i den bakre dörren på serverskåpet.

Versionen Rittal LCP DX med direkt expansion är speciellt lämpad för mindre applikationer där utrymmet är begränsat. Den använder ett köldmedium istället för vatten. På så sätt kan klimatanläggningen installeras snabbt och enkelt när byggnadsåtgärderna minimeras. LCP DX finns som en rack- eller radbaserad version.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2011 uppgick till drygt 755 MSEK.

Göran Bjelk

Scandinavian Product Manager Climate Control Systemklimatisering 0431-44 26 74