Rittal skapar kraft för industrins elektrifiering.

Rittal skapar kraft för industrins elektrifiering.

För att möta elektrifieringens utmaningar har Rittal lanserat affärsenheten Energy & Power Solutions. Ambitionen är att skapa standardiserade och branschspecifika lösningar baserade på en förståelse för kommande behov inom industri och samhälle.

Rittal är en ledande systemleverantör med över 50 års erfarenhet inom eldistribution, inkapsling, klimatkontroll, IT-infrastruktur, mjukvara och service. Genom att utveckla lösningar och system som uppfyller branschspecifika behov hjälper Rittal sina kunder att möta framtidens krav. Utmaningarna i försörjningstrygghet, kvalitet, utbyggda nät, optimerad energiförbrukning, digitalisering, decentralisering och dagens kostnadstryck skapar helt enkelt behov av nya lösningar.

– De krav vi står inför innebär att vi inte längre kan bygga lösningar på de traditionella vis som industrin är van vid, säger Jonas Dahlén, Product Manager Energy&Power Solutions på Rittal AB.

Hittar nya lösningar

Rittal har genom sin bredd och långa erfarenhet en unik utgångspunkt när det kommer till att hitta lösningar för de specifika behoven i varje bransch. Affärsenheten Energy & Power Solutions har kompetensen för att multiplicera och ta fram standardiserade koncept.

– Genom att prata med slutkunderna om allt från kraftgenerering till distribution får vi en förståelse för vad som kommer att hända och var besluten uppstår. Det gör att vi kan vara med och bidra till de krav som kommer att ställas i det specifika segmentet, både i framtiden och nu, understryker Jonas Dahlén.

Exempelvis skapar elektrifieringen av mobilitetssektorn ett behov av att bygga ut infrastrukturen för laddning. Något som i sin tur kräver standardiserade lösningar som kan produceras i stora mängder.

Från unik till standard

– Vår styrka är att vi kan ta en teoretisk lösning, infrastruktur för laddning och lagring till exempel, och omvandla den till en praktiskt genomförbar lösning. Sedan kan vi standardisera. Det kan alltså börja som en speciallösning men sluta som en branschspecifik standardisering, säger Jonas Dahlén.