Rittal skjuter från sidan i montagevänligt skåp

Rittal skjuter från sidan i montagevänligt skåp

Rittal bygger vidare på sitt världsberömda skåpsystem TS 8. Nu kommer företaget med en revidering som ger större effektivt invändigt montageutrymme. Det är den ideala lösningen för trånga utrymmen där montageplåten i ett konventionellt standardskåp inte räcker till.

I ett standardskåp lyfts montageplåten in framifrån, genom dörröppningen, vilket begränsar dess storlek. Saknas utrymme för större skåp kommer montageytan att bli för liten. Med TS–SID har Rittal löst detta problem. I TS-SID skåpet skjuts montageplåten in från sidan. Det möjliggör att montageplåten kan vara 100 mm bredare eftersom den inte behöver anpassas efter dörröppningen. Skåpets uppbyggnad är dessutom symmetrisk vilket ger obegränsad utbyggnad i alla riktningar.

Ytterligare en fördel är att tunga lyft in i skåpet elimineras med den nya tekniken. All utrustning monteras utanför skåpet direkt på montageplåten. Denna kan därefter lätt skjutas in i skåpet på förberedda glidskenor. Det innebär att montaget går både snabbare och enklare samt blir mer ergonomiskt. Ingen komplettering behöver göras med montageplåtsmellanstycke, vilket ytterligare
underlättar montagearbetet.

I kombination med en montagevagn skapas maximal montageyta och minimala lyft. Montagevagnen gör det möjligt att sätta samman flera montageplåtar utanför skåpet. Utrustningen monteras på den omfattande montageytan och skjuts sedan enkelt in på plats. Montagevagnen kan vinklas i 90° grader från liggande till stående, och medför att hela montaget kan göras som på ett arbetsbord och därmed en bra ergonomisk lösning.