Charta 77 nye singel - goes pop

Tittel: "Geronimo och Jag"

Publiseringsdato: 28/4

ISRC: SEVBZ1700601

Lyttelink: https://soundcloud.com/birdnest-records/charta-77-geronimo-och-jag/s-PCD5f

Sangen er også tilgjengelig i NRK DMA via Phonofile.com

For dirket link, e-post info@ogir.se

For intervju, kontakt Per Granberg: 0046 730 368514

Om låten

Charta 77 har vært en institusjon innenfor svensk punk i over 30 år, både som kunstnere og inspirasjon for en rekke andre musikere. Som band har de aldri stått stille, men hele tiden utviklet seg og begitt seg ut på nye utfordringer.

Med den nye singelen "Geronimo och Jag" viser badet nok en gang at de er i bevegelse. Om det siste studioalbum "Salt" grenset til hardcore, trekker de på "Geronimo och Jag" frem en mer poppete side.

Du kan aldri være sikker på hvor du har Charta 77 - men du kan alltid være sikker på at de leverer.

Om teksten

"Noen ganger er det bare for mye. Verden er ikke gal den er galere. Du går rundt med en følelse av at alt er en aprilspøk, men det er det ikke.

Da jeg vokste opp pleide min farfar å lese bøker om indianere. Ikke bøker der de ble fremstilt som villmenn, men der de levde i ett med naturen. Der de sov under den klare stjernehimmelen og levde av det skogen hadde å tilby. Alvorlig romantisert, ja, men for en gutt som ikke har begynt på skolen, så var denne verden like sann som noe annet.

Verden var veldig trygg på min farfars kne. Dit lengter jeg tilbake når Daesh hugger hodet av folk, når Trump vil gjøre 'America Great Again', når Putin ruster opp, dumnasjonalistene får fotfeste og nettrollene hylles ..........

Når jeg har lengtet meg dit og i fantasien vært der en stund, så kan jeg brette opp ermene igjen og være en god kompis, og forhåpentligvis skape en ny god fantasiverden for mitt barnebarn slik at hun også kan komme tilbake til den når hun blir voksen, og verden ikke bare er gal den er galere. "

Per Granberg

I forbindelse med utgivelsen lanserer vi også at Mattias Söderlund slutter i Charta 77.

"Det er mange måter å si det på, og ingen føles bra. Etter 17 år med Charta 77, trer jeg av og setter kruttet inn på andre bandprosjekter. Jeg vil bare benytte anledningen til å utrette en varm og hjertelig takk til dere alle, som her er for mange til å nevne, men ingen nevnt og ingen glemt. Leser du dette, er du på listen. Jeg er veldig stolt av og fornøyd med denne perioden av mitt liv. "

Mattias Söderlund

På sangen "Geronimo och Jag" med Charta 77 medvirker:

Per Granberg - vokal og gitar

Mattias Söderlund - bass