Första singeln av den evige sidekicken med trombonen - Viktor Brobacke

Nödvändig musik i en svår tid… Nu kommer äntligen första singeln från den kommande solodebuten med den evige sidekicken med trombonen - Viktor Brobacke!

Med djupt träffande text och glittrande popmelodier så hör vi här en av Sveriges mest unika och kompromisslösa artister mixa ihop influenser från svensk progg (fast gjord för 2020), Sun Ra, Bernt Staaf, Västafrikansk Soukous och Talking Heads till ett säreget spretigt universum

Viktors egna ord om låten 'Vi ska alltid va tillsammans':
-Min barndom handlade mycket om väntan, väntan på att mamma skulle bli klar på jobbet, väntan på att barnprogrammen skulle börja, väntan på att helg-Pappa skulle hämta på dagis. En hyllningslåt till tristessen och väntandet som lärt mig att skapa och fantisera, att leka och att uthärda (och till alla kämpande föräldrar förstås!).

Viktor Brobacke är musiker, kompositör, skådespelare och arrangör. Han har en fot i DIY-punken (Monster mfl), en annan i experimentella fri-teatergrupper (medgrundare av B.U.S. barnens underjordiska scen och Caféz- lek för ändring ), via folkmusiken (Molly), till pop (Håkan Hellström, Moneybrother, Chihuahua mfl), via finsk tango (Darya & Månskensorkestern), persisk disco (OhmyGoosh), Reggae (Club Killers mfl), och teatermusik (Kåldolmar & Kalsipper på parkteatern m.fl).

Nu sammanfattar Viktor Brobacke ett mångårigt musikskapande med att samla, raffinera och knyta ihop sina musikaliska ideér i en glittrande soloskiva vars låtar har vuxit fram under en längre tid. En musik där den förutsättningslösa leken både varit en del av skapandeprocessen och resultatet.

Musik gjord med ett stort bultande rött hjärta från en av Sveriges mest kompromisslösa och originella musiker som nu äntligen står i centrum. I Viktor Brobackes musikaliska värld finns en öppenhet, allvar, lek, värme och en innerlighet som ibland kan saknas i musik av idag.

Svensk progg fast gjord för 2020 där Viktor försöker sätta ord på den komplexa tid vi lever i med reflektioner kring mänsklig utsatthet och föräldraskap.

Dessa låtar som både är sylvassa, djupt träffande och solidariskt omfamnade är något som vi tror att många i Sverige år 2020 kan behöva.

Solo-albumet Vuxna Barn som släpps i maj 2020 är inspelad av Alexander Pierre i Örnsberg Studio. Bland de medverkande musikerna finner vi bl.a Cecilia Österholm och Maria Arnqvist (Siri Karlsson), Daniel Gilbert (ex Håkan H.), Ola Nyström (Weeping Willows), Sara Wilson (Woodlands etc) och med dragspelaren och ständiga konstnärliga följeslagerskan Amanda Fritzén (Darya & Måskensorkestern).

Länk till singeln på Spotify: https://open.spotify.com/album/6sSbBDiH9qsj129uNsp...
Kontakta skivbolaget Sing a Songfighter: singasongfighter@gmail.com
För bokning av Viktor Brobacke, kontakta: Claes Nordling claes.nordling@rmpmusik.se eller Stefan Lilja stefan.lilja@rmpmusik.se

• rmp musik
  • viktor brobacke

RMP Musik, bokningsbolaget som drivs av musiker med fokus på artister inom rock, pop, punk, soul och visa.

Claes Nordling

Artistbokare