Ola Aurell tilldelas SKAP:s Ulf Peder Olrog-stipendie

Den som hört eller på annat sätt upplevt Ola Aurell och hans skruvade värld glömmer det inte i första taget.
Med sitt senaste album 'Nordisk Familjebok' och ett omtalat framträdande i Allsång på Skansen lyckades Ola Aurell etablera sig i bredare läger - vilket i stort sett innebär att det nu är ännu fler som undrar vad som egentligen rör sig i huvudet på den där vansinniga människan?

Den 26 maj tilldelades Ola SKAP:s stipendie till Ulf Peder Olrogs minne.
Branschen och RMP Musik, Olas skiv- respektive bokningsbolag är inte ett dugg förvånade. I synnerhet inte att det var ett stipendie döpt efter en annan av Sveriges mest egensinniga kompositörer.

Så här säger Ola själv:
'Min pappa brukade citera visan om konserverad gröt, och orsak eller ej, så har jag sedan dess delat Olrogs fascination för mathumor. Ord som bulle, gröt, kalasdryck, toffee och memma gör verkligen varje dag värd att leva. Och jag hade väldigt gärna gjort en låt som heter Se Sundbyberg och sedan dö'.

Apropå mathumor så lägger Ola Aurell just nu sista handen på världens första kombinerade album och kokbok, 'Till bords med herr Aurell' som kommer att släppas av Branschen till hösten.

Under sommaren släpps Ola Aurell lös på följande scener, och fler datum lär tillkomma och välkomnas.

14 juni - Nyköping, Fåfängan

• olrog
  • branschen
  • johan johansson

Branschen - labeln driven av artisterna själva i gammal god kooperativ anda. I samarbete med de legendariska skivbolagen Nacksving och Birdnest släpper vi idel kvalitetsmusik med kvalitetsartister.