Visfestivalen Kompledigt firar 10 år

Tioårsjubileum för Visfestivalen Kompledigt i Köping den 20 augusti.

Visfestivalen Kompledigt är något så sällsynt som en kooperativ festival som artisterna själva arrangerar. Förutom en liten och viktig skara ideella eldsjälar finns ingen stab eller organisation runt festivalen. Alla onödiga mellanhänder och omkostnader är avskalade så att publiken ska kunna bjudas på en bra och prisvärd festival.

Att lyckas boka ihop ett bra festivalprogram brukar vara den knepigaste uppgiften för en arrangör. För Visfestivalen Kompledigt är det lätt. De kontaktar bara gamla vänner och nya spännande förmågor som vi vill att publiken ska få chans att upptäcka. I allmänhet svarar alla ja.

- Vi har ju förmånen att känna de flesta artister och de ställer gladeligen upp på att spela. Det är mycket speciell och fin stämning på Kompledigt där artister och publik möts, säger Johan Johansson, artist och arrangör.

- Vi har många stammisar som återkommer år efter år och det vittnar om den fina stämningen som råder. I år säljer vi dessutom fler biljetter än tidigare så vi har stora förhoppningar på att det också kommer ny publik i år, säger Johan Johansson.

Klockan 15.00 den 20 augusti öppnar dörrarna. Och det är tioårsjubileum. Hela den svenska viseliten är samlad.

Artister:

Stefan Sundström, Elona Planman, Charta 77 (akustiskt), Karin Renberg, Ola Aurell, Loke Frans Haraldsen, Linda Ström, Johan Johansson och Ellinor Brolin

Plats:

Ögir i Köping

Den som inte kan vänta till lördag kan komma på förfesten fredagen 19 augusti klockan 19.00. Då är det öppen scen och många unga talanger kommer framföra sina visor.

Per Granberg

Birdnest Records 073-036 85 14