Polarn O. Pyret fortsätter säljstopp av marinblå galonjacka

Polarn O. Pyret har i ett tidigare pressmeddelande informerat om att svenska företaget Testfakta utfört ett test på höstens regnjackor från 13 barnklädesföretag*. Enligt Testfakta har man hittat bly i jackornas knappar från 6 av dessa företag, bl a i Polarn O. Pyrets marinblå galonjacka från vårens kollektion som skickats till testet. Polarn O. Pyret agerade direkt med ett säljstopp på hela vårens kollektion av galonplagg.

För att verifiera testet har Polarn O. Pyret beställt egna tester av hela galonkollektionen, på samma testlabb där Testfakta utförde sina tester. Testresultatet visar att 40 % av knapparna inte innehåller något bly alls och resterande visar på ett värde som ligger under branschens** riktlinjer som är 100 mg/kg. Men eftersom Testfakta hittat en högre halt i en av knapparna på den marinblå galonjackan, väljer Polarn O. Pyret att stoppa försäljningen av just den jackan för att vara på den säkra sidan.

”Som jag tidigare nämnt har vi nolltolerans mot bly. Vi för nu en dialog med våra leverantörer om varför det alls förekommit bly i knapparna och hur vi säkerställer att det inte uppkommer framöver”, säger Maria Öqvist, VD på Polarn O. Pyret.

Föräldrar och kunder som köpt den marinblå galonjackan märkt SS2011 kan vända sig till kundtjänst eller butik för att byta eller lämna tillbaka jackan. Märkningen finns i tvättrådsetiketten på vänster insida av plagget.

Polarn O. Pyret utökar nu egna tester för att ha kontroll på eventuell förekomst av bly, i tillägg till kraven som redan ställs på leverantörer.

För mer information, kontakta:

Maria Öqvist, VD, telefon: 08-410 520 35
E-post: maria.oqvist@polarnopyret.rnb.se

*Testfaktas test är gjort åt den norska föräldratidningen Foreldre & Barn, se artikeln här: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article689093.ece. Polarn O. Pyret har inte tagit del av testet i sin helhet, utan endast delar av resultatet av Polarn O. Pyrets marinblå galonjacka.

**Rekommenderade gränsvärden

Aktörer inom textilbranschen

Öko-Tex: Gränsvärde 90 mg/kg
Textilimportörerna: Gränsvärde 100 mg/kg

Internationella gränsvärden:

EU: Inom EU finns inga krav på blyvärde i knappar.
DK: Gränsvärde100 mg/kg
USA: Gränsvärde 300 mg/kg

Polarn O. Pyret är ett svenskt varumärke inom barnklädessegmentet och är kända för sin höga kvalitet, funktionalitet och unika design. Sedan starten 1976 och lanseringen av den klassiska randiga trikåkollektionen, har Polarn O. Pyret levt efter filosofin att barn behöver kläder som går att leka i. Kläder som låter barn vara barn. Polarn O. Pyret har i dagsläget drygt 112 butiker, varav 60 i Sverige, och har siktet inställt på fortsatt internationell expansion. Polarn O. Pyret expanderar internationellt via Master Franchisetagare. Idag finns butiker i Sverige, Norge, Irland, Island, Estland, Lettland, Finland, USA, England och Skottland, samt via e-butik i Sverige, USA och England. Numera säljs även Polarn O. Pyret på Nordstroms i USA samt på Amazon.com. Konceptet ägs av den börsnoterade koncernen RNB RETAIL AND BRANDS. För mer information se www.polarnopyret.se.