Succé för Polarn O. Pyrets återvinningskampanj "Skicka Vidare" - 185 652 kronor till Plan Sverige!

Kampanjen "Skicka Vidare", där Polarn O. Pyret samlade in och sålde vidare 4 600 begagnade Polarn O. Pyret-plagg, är nu avslutad och har resulterat i ett bidrag till Plan Sverige på hela 185 652 kronor!

Kampanjen pågick i alla 58 butiker runt om i Sverige under oktober. Kunderna lämnade in begagnade Polarn O. Pyret-plagg och fick en rabattkupong som tack. Kläderna såldes därefter vidare i alla svenska butiker. På Barnens Kulturhus på Kulturhuset i Stockholm den 21 november avslutades kampanjen med en stor begagnatförsäljning.

"- Vi ville slå ett slag för att våra kläder kan användas av fler än ett barn och därmed uppmana våra kunder att låta kläder de köpt få ett ännu längre liv genom att skicka dom vidare. Vi är otroligt nöjda över resultatet som är över förväntan. Våra kläder har hög kvalitet och har därmed ett starkt andrahandsvärde. Nu kommer vi att titta på hur vi tar konceptet vidare. Vi vill också passa på att rikta ett stort tack till alla som varit med och bidragit till att göra kampanjen så lyckad, säger Roger Kylberg, VD Polarn O. Pyret."

Behållningen från kampanjen har oavkortat gått till barnrättsorganisationen Plan Sverige. De kommer att använda pengarna till projektet "Barn och Klimat" som bl a innebär plantering av Mangroveträd i utsatta områden. Mangrove skyddar mot hårda vindar och vågor och stabiliserar marken så att risken för erosion minskar. Det innebär lindrigare följder av naturkatastrofer för både barn och vuxna i området.

"- Plan Sverige är jätteglada att ha inlett det här samarbetet med Polarn O. Pyret, ett företag som precis som Plan sätter barn, långsiktighet och kvalitet i centrum. Vi är oerhört nöjda med det imponerande resultatet av kampanjen Skicka Vidare. Polarn O. Pyret har gjort en dubbel insats för miljön genom att ta till vara på urväxta kläder och genom att alla intäkter går till Plans arbete för barn som lever i områden drabbade av klimatförändringen, säger Malin Forsgren, Insamlingschef på Plan Sverige."

För frågor om Polarn O. Pyret, kontakta:
Roger Kylberg, VD, telefon: 08-410 520 90
E-post: roger.kylberg@polarnopyret.rnb.se

För frågor om kampanjen, kontakta:
Mona El-Zein Modén, Marknadschef, telefon: 08-410 522 03
E-post: mona.elzein.moden@polarnopyret.rnb.se

För frågor om RNB, kontakta:
Cecilia Lannebo, Investor Relations, telefon 08-410 520 45
E-post: cecilia.lannebo@rnb.se

För pressbilder och prover, kontakta:
Helena Mildh, Mildh Press, telefon: 08-640 84 01
E-post: camilla@mildhpress.se

För frågor om Plan Sverige, kontakta:
Malin Forsgren, Insamlingschef, telefon: 08-58 77 55 38

E-post: malin.forsgren@plan-international.org

Polarn O. Pyret är ett svenskt konfektionsföretag som sedan starten 1976 etablerat sig som det ledande varumärket och butikskonceptet för barnkläder och är kända för sin höga kvalitet, funktionalitet och design. Med drygt 100 butiker, varav 58 i Sverige, är Polarn O. Pyret Nordens ledande barnklädesföretag med siktet inställt på europeisk expansion. Idag finns butiker i Sverige, Danmark, Norge, Irland, Island, Estland, Finland, Ryssland och i Storbritannien. Konceptet ägs av den börsnoterade koncernen RNB RETAIL AND BRANDS. För mer information se www.polarnopyret.se.