Enkel och precisionssäker fastsättning för invändiga inredningsarbeten."

Pressmeddelande -

Ännu ett nytt tillskott till det Professionella 18V-systemet: Bosch dyckertpistoler och klammerpistol för proffs.

Enkel och precisionssäker fastsättning för invändiga inredningsarbeten

• Trådlös drift ger större flexibilitet än konventionella tryckluftsverktyg eller gasdrivna spikpistoler på jämförbara prestandanivåer.
  • Skonsam mot handleden tack vare låg rekyl.
  • Unik enhandshantering möjliggör kontinuerligt arbete.
  • Med AMPshare batterisystem sparar du tid, plats och pengar.

Bosch utökar sitt utbud av 18V-verktyg för snickeri och inredning med fyra trådlösa spikpistoler och en trådlös klammerpistol för enkel och exakt fastsättning. De trådlösa spikpistolerna varierar i kompatibla spiktyper, med spikstorlekar från 1,2 till 1,8 mm (18ga till 15ga) tillgängliga, samt längder mellan 16 och 64 mm. Den trådlösa klammerpistolen använder 1,2 mm (18ga) klammrar med en krontjocklek på 5,8 mm och längder mellan 9,5 och 38 mm. Alla fem trådlösa verktyg drivs med en hållbar borstlös motor. Bosch rekommenderar ett ProCore18V-batteri med 4,0 Ah kapacitet för bekvämt och effektivt arbete. Det trådlösa systemet erbjuder yrkesverksamma större flexibilitet än konventionella tryckluftsverktyg eller gasdrivna spikpistoler på jämförbara prestandanivåer. Tack vare det speciellt utformade avtryckarmekanismen med en svänghjulsmotor har dessa verktyg betydligt lägre rekyl än tryckluftsdrivna spikpistoler. Detta skyddar användarnas handleder och verktyget självt från skador. Det Professionella 18V-systemet täcker alla stora 18V-applikationer och fungerar även med varumärken utanför Bosch, med ytterligare partners i batterisamarbetet AmpShare. Alla verktyg – från kompakta borrskruvdragare till kapsågar – kan använda samma 18V litiumjonbatteri och laddare, vilket sparar hantverkare tid, plats och pengar.

Ett brett användningsområde från kraftfulla fästningar till känsligt möbelarbete

Det nya sortimentet av verktyg erbjuder professionella hantverkare precis det de behöver oavsett uppgift – vare sig det är maximal hållkraft eller minimalt synliga spikhål. Dyckertpistolen GNH 18V-64 MD Professional använder 1,8 mm (15ga) D-huvud spikar med längd på 32 till 64 mm. Den erbjuder den högsta fästhållkraften i sortimentet och är perfekt för att fästa fönsterkarmar eller dörrkarmar. Med en spikstorlek på 1,6 mm (16ga) och samma längd på 32 till 64 mm är GNH 18V-64-2 Professional och GNH 18V-64-2 M Professional verktygen för uppgifter som att montera fönster- och dörrkarmar. GNH 18V-64-2 Professional har enkelskjutning, medan GNH 18V-64-2 M Professional erbjuder både enkel- och serieavfyrning. Modellen GNH 18V-50 M Professional med sina smala, 1,2 mm (18ga) spikar med längder mellan 16 och 54 mm lämnar knappt synliga spikhål på arbetsstycket, vilket gör den idealisk för möbelarbeten eller fästning av socklar. Som den första trådlösa klammerpistolen i det professionella 18V-systemet kan GTH 18V-38 M Professional hantera svåra uppgifter som precisionfastsättning av pärlspontsvägg- och takpaneler eller möbelklädsel med lätthet.

Unik enhandshantering och ytterligare fördelar

Samtliga fem verktyg har en tumtrycksaktiverad strömbrytare, vilket är praktiskt för både höger- och vänsterhänta användare – och eliminerar behovet av en andra fri hand. Denna enhandsbetjäning gör serien unik på marknaden och gör att yrkesverksamma kan arbeta kontinuerligt utan avbrott. En annan fördel jämfört med tryckluftsverktyg är att djupet för förborrning snabbt och exakt kan justeras med tumhjulet på sidan av verktyget och visas tydligt i ett visningsfönster. Med kontaktområdet tydligt synligt kan spikar och klamrar fästas med högsta precision. Strax innan magasinet är tomt säkerställer torrbrandslåset att arbetsstycket inte skadas genom tomgångsskjutning. Verktygen har också två ljusa LED-lampor för att säkerställa att arbetsområdet alltid är väl upplyst. Användare kan växla mellan enkel- och serieskjutning på det integrerade kontrollpanelen, vilket underlättar serieapplikationer. Serviceindikatorn låter användare veta när verktyget behöver underhåll.

De nya trådlösa dyckertpistolerna och trådlösa klammerpistolen finns tillgängliga från och med maj. Alla priser är rekommenderade försäljningspriser och inkluderar inte moms. Certifierade spikar och ytterligare tillbehör finns tillgängliga från Boschs tillbehörssortiment.

Ämnen

Robert Bosch Power Tools GmbH, är en division inom Bosch Group, som är en av världens ledande leverantörer av elverktyg, trädgårdsredskap, elverktygstillbehör och mätinstrument. Under 2022 genererade cirka 20 000 medarbetare en försäljning på 5,9 miljarder euro, varav cirka 90 procent var utanför Tyskland. Med varumärken som Bosch och Dremel står divisionen för kundfokus och stora tekniska framsteg. De viktigaste framgångsfaktorerna är innovationsstyrka och innovationstakt. Under 2024 lanserade Bosch Power Tools mer än 100 nya produkter på marknaden inom sina fyra affärssegment elverktyg, trädgårdsverktyg, tillbehör och mätverktyg.

Sofie Rejler Arvidson

Presskontakt Market Manager Professional Power Tools Sweden Marketing & PR +46 70 420 1665

Jacob Hugosson, Geelmuyden Kiese

Presskontakt +46 73 586 0650