Diabetes inget hinder för unga elitidrottare

Diabetes inget hinder för unga elitidrottare

Solna, den 30 januari 2019

Tre inspirerande och målmedvetna unga elitidrottare med diabetes tilldelas Accu-Chek idrottstipendium. Årets stipendiater är den 18-åriga handbollsspelaren Ebba Wallenberg från Lund, den 17-åriga fotbollsspelaren Teodor Stenshagen från Sundsvall och den 15-åriga hinderbanelöperskan Alicia Zeberg från Karlshamn.

Att leva med diabetes kan vara en utmaning, särskilt för den som är ung och dessutom helhjärtat satsar på sin favoritidrott. För att uppmuntra till ett aktivt liv delas Accu-Chek idrottsstipendium årligen ut till lovande eller redan framgångsrika unga idrottare.

Ebba Wallenberg, spelare i Lugi HF och en del av det svenska ungdomslandslaget i handboll, är en av dem som får Accu-Chek idrottstipendium. Hon tilldelas en stipendiesumma på 15 000 kr.

- För mig är nog den största utmaningen med min diabetes att jag är tvungen att hålla koll på många olika saker samtidigt. Jag ska kunna prestera på träningar och matcher samtidigt som jag måste äta rätt saker i rätt tid. Utöver det har jag såklart precis som alla andra mina stressmoment i vardagen, med mycket att göra i skolan, säger lundabon Ebba Wallenberg.

Det går lättare med tiden
Den andra stipendiaten heter Teodor Stenshagen. Han bor i Sundsvall och spelar fotboll i allsvenskan för GIF Sundsvall. Teodor får 10 000 kr i stipendiesumma.

- Oavsett om man har diabetes eller inte ska man kunna utöva vilken sport man vill. När jag precis hade fått diabetes var det dock svårt att få till allting med kost och insulinbehov, men med tiden lär man känna sin kropp och sjukdom på ett bättre sätt. Nu har jag idrottat under en längre period med diabetes och om man bara är noggrann så går det jättebra att satsa på idrott, säger Teodor Stenshagen, som också är en del av ungdomslandslaget i fotboll (U17/01).

Den tredje unga idrottare som tilldelas stipendiet i år (och får 7000 kr) är Alicia Zeberg. Alicia har även hon, trots diabetes och sin ringa ålder, redan nått stora framgångar inom sin idrott. Alicia tävlar i hinderbanelöpning (eller Obstacle Course Race, OCR, som det också benämns) - i Sverige för hemmaklubben Karlshamn OCR. Hon har också kvalat till VM i OCR.

Fakta om årets stipendiater
Ebba Wallenberg är 18 år och spelar handboll i elitserien för Lugi H. Hon är också en del av det svenska ungdomslandslaget. Några av hennes idrottsliga meriter: 1:a Göteborg Cup 2016, 2:a USM 2017 och 9:a i U17 EM. Hon blev utvald till All-Star Team USM år 2017 och 2018 samt har kommit 4:a i U18 VM.

Teodor Stenshagen är en del av fotbollslandslaget U17/01, med vilket han kommit till slutspel i ungdoms-EM. Sjuttonåringen tränar till vardags med allsvenskanlaget GIF Sundsvall. Teodor spelar också bandy (ett silver i ungdoms-VM finns på meritlistan) men nu satsar han allt på fotboll. Som ledare i föreningen är han också en god förebild för yngre spelare.

Alicia Zeberg tävlar i hinderbanelöpning (eller Obstacle Course Race, OCR, som sporten också benämns) för hemmaklubben Karlshamn OCR. Hon har kommit etta i SM Militärhinderbana både 2017 och 2018. Alicia kvalificerade sig också till VM i hinderbanelöpning 2018 i London. Hon sitter i styrelsen för Karlshamn OCR och bidrar som tränare och inspiratör för ungdomsgrupperna.

Fakta om Accu-Cheks idrottstipendium
Roche Diagnostics har sedan år 1984 delat ut Accu-Cheks idrottsstipendium till lovande eller framgångsrika idrottsutövare med typ 1-diabetes (insulinberoende barn- och ungdomsdiabetes). Fysisk aktivitet är extra viktigt vid diabetes, och vår förhoppning är att stipendiet ska ge inspiration till alla ungdomar som lever med diabetes. Vi hoppas uppmuntra fler till ett aktivt liv inom idrotten.

Tre stipendier delas ut varje år. Juryn består av Peter Adolfsson, överläkare och barndiabetolog, Torun Torbjörnsdotter, överläkare vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Janne Carlstedt representant för Riksidrottsförbundet samt Patricia Mauritzon och Joanna Buwaj, representanter för forumet Livet och Diabetes/Roche Diabetes Care.

För mer information kontakta
Joanna Buwaj Project Manager, Operations, Diabetes Care, Roche Diagnostics Scandinavia AB, som nås på telefon 070 – 853 13 79 eller e-post joanna.buwaj@contractors.roche.com.