Det finns fördelar med att se över det totala renoveringsbehovet vid exempelvis fönsterbyte, menar Jokaim Tinnis på Bottnardyd Bygg.

Fördelarna många när fönsterbyte och tilläggsisolering kombineras

Nio av tio småhusägare vill minska energianvändningen i sin bostad och anledningen är i första hand möjligheten att spara pengar. Det visar en undersökning från Novus. Stenullstillverkaren ROCKWOOL har pratat med Joakim Tinnis på Bottnaryds Bygg. Han bekräftar det ökade intresset och menar att det är viktigt att lyfta fördelarna med att inkludera fler byggdelar vid renoveringar.
”Ofta blir både energieffektiviteten och den totalekonomiska vinsten bättre om man gör fler förbättringar vid färre tillfällen. Det måste vi påtala för kunderna i tidigt skede”, säger Joakim.

I samma takt som nyproduktionen har minskat har förfrågningarna kring åtgärder för energibesparingar ökat. Det vittnar flera hantverkare som vi har pratat med om. Men det finns trots allt en del tveksamheter hos de kunder som ska fatta beslut om energirenovering. En undersökning från Novus 2022* visar att osäkerheten kring lönsamheten är det största hindret för att genomföra åtgärderna.

”Det är fullt förståeligt och därför är det viktigt att se det ur ett långsiktigt perspektiv. Fönsterbyte och tilläggsisolering av fasaden är bra exempel. När fönsterbyte ändå görs är det förstås en bra idé att passa på att tilläggsisolera samtidigt. Resultatet blir bättre och på sikt gynnar det även den totala budgeten för renoveringen”, säger Joakim.

Han menar att även om intresset för att energirenovera har ökat är kunskapsnivån hos många husägare låg inom området. Undersökningen från Novus bekräftar detta. Den visar till exempel att åtta av tio husägare saknar kunskap om vilken energiklass huset har.
”Här får vi som hantverkare hjälpas åt att informera och utbilda kunderna ihop med både materialleverantörer och byggvaruhandlare”, säger Joakim.

Ett exempel på två företag som jobbar medvetet med att utbilda och vägleda kunderna är fönstertillverkaren Svenska Fönster och stenullsproducenten ROCKWOOL. Både fönsterbyte och tilläggsisolering är nämligen grundläggande delar vid energirenovering.

Svenska Fönster har en enkel kalkylator på sin webbplats där man som husägare kan räkna ut hur mycket energi man kan spara på att byta ut sina befintliga fönster mot antingen nya moderna och energieffektiva fönster, eller mot extra energieffektiva fönster som är miljömärkta med Svanen. De hjälper även kunderna att ta reda på vad de har för fönster just nu och vad de har att vinna på att byta.

ROCKWOOL har ett liknande erbjudande på sin webbplats. Genom deras energiberäknare är det möjligt att räkna på hela husets energiprestanda och testa vilken effekt olika åtgärder har. Det finns även tabeller där husägare kan räkna ut energibesparingen för olika hustyper beroende på var i landet man bor.

Joakim menar att den typen av hjälpmedel ökar andelen medvetna kunder vilket i sin tur ökar chansen att resultatet blir som förväntat. För Bottnaryds Bygg är det viktigt att enbart jobba med leverantörer som håller hög nivå inom samtliga områden.
”Vi jobbar bara med leverantörer som kan erbjuda pålitliga produkter av hög kvalitet. Det ska finnas dokumenterad prestanda för produkterna och leverantören ska kunna erbjuda professionell rådgivning och snabb service om något går snett. Det ger bäst resultat och är mest lönsamt för alla”, säger han.

Vid energirenovering använder Bottnaryds Bygg ofta Svenska Fönsters extra energieffektiva fönster som är miljömärkta med Svanen och för tilläggsisolering är ROCKWOOLs Västkustskiva en favorit.
”Västkustskivan är en stenullsskiva som ger ett helt obrutet isolerskikt som är både brandsäkert och fuktavvisande. Dessutom gör den att vi slipper vi montera en vindduk vilket sparar tid. Ihop med Svenska Fönsters svensktillverkade kvalitetsprodukter blir det ett hållbart och energieffektivt system”, avslutar Joakim.

Joakims tre bästa tips till hantverkare vid energirenovering:

• Uppmuntra kunden att tänka långsiktigt. Undersök om det finns fler byggdelar som kan inkluderas i processen för att uppnå bättre energieffektivitet och dessutom kan gynna totalekonomin på lång sikt.

• Välj bara materialleverantörer som erbjuder dokumenterade kvalitetsprodukter och professionell service. Prata med din lokala byggare och rådgör om materialvalen.

• Gör en bedömning på just ditt hus. Alla hus är unika. Många husägare funderar till exempel på att montera solceller för att spara energi, vilket är bra. Men första steget för att minska energianvändning är att se över husets klimatskydd. Att montera energifönster, rejält isolerade vindar och en bra isolerad fasad bör prioriteras först.

*Novus, publicerad november 2022