Lokstallet i Växjö först ut i unik återvinningssatsning inom byggbranschen

Lokstallet i Växjö först ut i unik återvinningssatsning inom byggbranschen

35% av det globala restavfallet kommer från byggindustrin. Det är ohållbart och vi måste agera för en förändring. Det menar isoleringsföretaget ROCKWOOL och miljöföretaget Ragn-Sells. Nu samarbetar de för en mer hållbar byggindustri.
”Vi tar tillbaka överbliven stenull och återvinner det till nya produkter av lika hög kvalitet” berättar Jonas Zacharoff, Business Director ROCKWOOL, Sverige.

Världens största stenullsproducent tar nu krafttag mot den stora mängden avfall som går till deponi inom byggbranschen. Det är det svenska bolaget inom ROCKWOOL koncernen, som i samarbete med miljöföretaget Ragn-Sells kommer börja ta tillbaka stenullsisolering från stora svenska byggprojekt. Lokstallet i Växjö är ett av de två första projekten att delta i satsningen. Det är PEAB som bygger Lokstallet på uppdrag av Riksbyggen.

Konkret innebär satsningen att ROCKWOOL kommer att ta tillbaka stenull oavsett om det är spill från ny isolering eller äldre stenull från rivningsprojekt.
”Vår stenullsisolering har egenskaper som innebär att de behåller samma höga kvalitet och prestanda oavsett hur många gånger de återvinns”, berättar Zacharoff.

Zacharoff menar att det finns en stark efterfrågan på cirkulära lösningar idag och att byggbranschen får allt strängare krav på avfallshantering.
”Vi möter marknaden genom att vara de första som erbjuder lösningen i Sverige. På det här sättet kan vi hjälpa de stora entreprenörerna som köper ROCKWOOL att ta tillbaka isolering och bli mer hållbara”.

ROCKWOOL och Ragn-Sells har tagit fram en process som innebär att Ragn-Sells samlar in, sorterar och fraktar avfallet. När ROCKWOOL får tillbaka restmaterialet till sina fabriker smälts materialet och tillverkningsprocessen kan börja om.”Vi jobbar hela tiden med att hitta nya lösningar för ökad återvinning. Därför var det aldrig några tvivel när ROCKWOOL frågade om vi var intresserade av ett samarbete”, säger Jon Lille-Schulstad, Chef för råvaror inom Ragn-Sells.

Insamlingen av stenullen på Lokstallet är i full igång.
”För oss handlar det om att ta ansvar för en hållbar byggindustri. Förhoppningsvis bidrar den här satsningen till att vi kan se betydligt lägre siffror än 35% inom en tioårsperiod”, avslutar Zacharoff.

ROCKWOOL koncernen är världens ledande leverantör av innovativa lösningar baserade på brandsäker stenull som förbättrar miljö och livskvalitet för miljontals människor. Koncernen sysselsätter över 10 000 medarbetare i fler än 37 länder och har sitt huvudkontor i Danmark. 2015 omsatte koncernen 2,2 miljarder euro. Läs mer på www.rockwool.com eller www.rockwool.se