Rockwool isolerar världens första passivhustennishall

Växjös nya tennishall i trä blir världens första hall som kan kallas passivhus. För att få byggnaden så energieffektiv som möjligt används Rockwools nya takisolering TopRock.

Den nya tennishallen är ett resultat av en arkitekttävling som Södra Timber utlyste för ett par år sedan. Utgångspunkten var att det vinnande projektet skulle utnyttja trämaterialets egenskaper för en lösning som håller hög kvalitet, är rationell, energisnål och som är möjlig att serieproducera. – Dessutom ska hallen såklart vara välkomnande och bra att spela tennis i, säger Tomas Bengtsson, teknisk chef på Södra Timber som är byggherre. Med vid utformningen av hallen har bland annat tennislegenden Stefan Edberg varit. Hela den bärande konstruktionen är i limträ med stålförstärkning och fasaden är i trä och glas.

Höga krav på leverantörer
– En av utmaningarna är att undvika köldbryggor och energiläckage. Här har vi letat efter nya material och innovativa lösningar för att klara de hårda krav som ställs på leverantörer till ett passivhus, säger Tomas Bengtsson. En annan viktig parameter när man bygger, oavsett om det är passivhus eller inte, är att byggnaderna görs så brandsäkra som möjligt. Och här uppfyller Rockwools produkter alla krav man kan ställa – med råge. Faktum är att stenullsisolering är det mest brandsäkra materialet som finns på marknaden.

Stor tidsvinst
Ansvaret för att analysera byggnadskonstruktionen ligger på Martin Karlsson som är vd för konstruktionsfirman Martin & Co. Förslaget om att använda det helt nya Rockwool-konceptet TopRock kom från honom. – Jag hörde talas om det när jag var byggledare på ett annat bygge. Det var så nytt då att det knappt var lanserat, men den smarta logistiklösningen räckte för att väcka min nyfikenhet. Det är väldigt smidigt att lameller och skivor kommer på samma pall, säger Martin Karlsson. Tidsvinsten med TopRock har också visat sig vara stor. För tennishallen var takläggningen beräknad till fem veckor men var klar redan efter två veckor. – Det beror framför allt på att det är ett effektivt system men också på att det är fler gubbar igång samtidigt. Vi har mycket stora krav på isoleringsförmåga och täthet i detta projekt. Tack vare en bra dialog med Rockwool och ett bra pris gjorde att vi valde Rockwool, säger Lars-Åke Sjökvist, platschef för byggentreprenören Dynacon.

Snabbt och effektivt montage
På taket står takläggarna Sven-Åke Jönsson och Ludvig Jacobson från Kronobergs Tak bland pallarna från Rockwool. Det är andra gången de lägger ett tak med TopRock-isolering.
– Jag är imponerad, det måste jag säga. Trodde inte det kunde vara så smidigt att lägga isolering, säger Sven-Åke Jönsson.
– Det spar väldigt mycket spring och tid att hela tiden ha materialet precis bakom ryggen, säger Ludvig Jacobson.
Nu är taket på plats. I sommar blir det invigning av Södra Tennishall.

TopRock från Rockwool

• Bättre ekonomi och logistik med nytt
    koncept för isolering.
  • Levereras på miljöpall, lameller och
    skivor på samma pall.
  • Optimalt brandskydd.
  • Effektiv utläggning, möjligt att lägga
    upp till 30 kvadratmeter i timmen.

För ytterligare information kontakta Peter Svensson, Segmentsansvarig på Rockwool, på tel. 0768-3012 00.