ROCKWOOL® nominerat till två prestigefyllda priser inom byggbranschen

ROCKWOOL® nominerat till två prestigefyllda priser inom byggbranschen

ROCKWOOL koncernen har nominerats till två prestigefyllda priser som delas ut vid en av Skandinaviens största byggmässor: BYGGERI ’16, i Danmark. Medan företagets montagesystem för fönster aspirerar på energipriset, har ett särskilt resursbesparande system för takisolering nominerats till miljöpriset.

När den danska byggmässan BYGGERI ’16 går av stapeln i början av mars kommer byggbranschens prestigefyllda priser ha hittat sina nya ägare.

ROCKWOOL koncernen introducerade 2014 ett specialutvecklat montagesystem för fönster för att minska energiförlusten från området mellan fönster och fasadisolering. REDAir LINK heter lösningen som nu har nominerats till byggbranschens energipris. Lösningen minskar energiförlusten från fasaden med 30 procent jämfört med traditionella lösningar. REDAir LINK är en hård monteringsskiva för fönster, tillverkad av oorganisk och brandsäker stenull som bidrar till att trygga den lufttäta lösningen.

Utöver det syftar systemet också till att förenkla fönsterutbyten. Systemet levereras i standardmått som passar för typiska isoleringstjocklekar och som kan anpassas efter den aktuella byggnaden på själva byggplatsen. Eftersom komponenterna är få minimeras monteringstiden. Systemet är avsett för både nybyggnation och energirenovering, där de befintliga fönstren kan behållas ända tills de nya ska monteras.

Det är ROCKWOOL koncernens takisolering, TOPROCK CTF System, som har nominerats till byggbranschens miljöpris. Takisoleringssystemet har utvecklats med fokus på att minimera spillet genom hela värdekedjan – från material till monteringstid.

TOPROCK CTF består av lameller och takboard som sampackas på en patenterad miljöpall, som väger mindre än en traditionell träpall. Själva pallen är av stenull och används även den som takisolering. För att minimera spillet ytterligare är pallen emballerad med plastfilm som kan återanvändas. Lamellerna är tillskurna för att direkt skapa fall på taket. Det gör att en lösning med takfallskilar lagda på ett plant isoleringslager inte längre behövs, och tiden för utläggning kan minskas med upp till 50 procent. När isoleringen har monterats har energiförlusten från taket minimerats, och allt som återstår är plastfilmen som kan återanvändas.

För ytterligare information, kontakta:
Nilüfer Sahin, Nordic Communications
Manager, ROCKWOOL Scandinavia
Mobil: (+45) 26 82 22 97
E-post: nilufer.sahin@rockwool.com

ROCKWOOL koncernen är världens ledande leverantör av innovativa lösningar baserade på brandsäker stenull som förbättrar miljö och livskvalitet för miljontals människor. Koncernen sysselsätter över 11 000 medarbetare i fler än 35 länder och har sitt huvudkontor i Danmark. 2014 omsatte koncernen 2,2 miljarder euro. Läs mer på www.rockwool.com eller www.rockwool.se