Väderstad bygger ut sin fabrik och installerar ROCKWOOLs nya takprodukt för solpaneler.

Väderstad installerar ny produkt för solpaneler från ROCKWOOL

När ett av världens ledande företag inom jordbearbetning och sådd bestämde sig för att bygga ut fabriken var det självklart att förbereda för solpaneler på taket. Totalt är det 13 000 kvadratmeter takyta som snart står klar med en ny solpanelsprodukt från ROCKWOOL.
”Vi tänker långsiktigt och vill att taket ska tåla högt tryck, vara brandsäkert och dessutom vara lämpligt för solpaneler i framtiden”, säger Roger Larsson, Real Estate Manager på Väderstad.

ROCKWOOL TOPROCK Dura System lanserades i mars 2023. Det är ett obrännbart isoleringssystem i stenull som är testat för att klara hög belastning under lång tid. Egenskaperna var viktiga för Väderstad och därför rekommenderade taktreprenören Berland Tak den nya produkten från ROCKWOOL när fabriken skulle byggas ut.

Väderstad är ett företag som har stort behov av att expandera. De senaste åren har företaget slagit nytt rekord år efter år, både i omsättning och antal anställda. För att kunna fortsätta växa och ytterligare stärka kvalitén beslutade Väderstad att bygga ett helt nytt fabrikscenter i Väderstad. De totalt 13 000 kvadratmeter stora byggnaderna förväntas stå klara hösten 2024.

Berland Tak har jobbat med ROCKWOOL i många år men det här var första gången de använde TOPROCK Dura System.
”Läggningen fungerade precis som vanligt trots att det är en hårdare isoleringsprodukt att arbeta med. Vi är jättenöjda med resultatet”, berättar Oskar Wall på Berland Tak.

Besök gärna produktsidan för Toprock Dura System Toprock Dura system (rockwool.com) där du bland annat hittar datablad och EPD:er. ROCKWOOL har även en webbplats med samlad information för funktionella tak Funktionella tak (rockwool.com) med råd och fakta för dig som vill använda ditt tak till mer än bara klimatskydd.

Bildrättigheter: Väderstad. Innan publicering, informera jenny.kvarnlof@rockwool.com