Barbro, 56, startar Haiti-insamling tillsammans med Erik Grönwall och Röda Korsets Ungdomsförbund

Sms:a och skänk 20 kr. Det är uppmaningen artisten Erik Grönwall skickar till alla Sveriges ungdomar. Målet: att samla ihop 3 miljoner kronor. Pengarna går direkt till Röda Korsets arbete för barn och unga i Haiti.

Insamlingen startade tack vare Barbro Lévy, 56, från Östersund. Då hon skulle skänka 50 kronor via sms till Röda Korset slogs hon av tanken ”har jag tillräckligt med pengar på telefonen?”. Hon kom direkt att tänka på alla unga som har kontantkort, och bestämde sig för att göra något. Hon mailade Röda Korset, kontaktade Erik Grönwall, och helt plötsligt hade hon på helt egen hand startat en kampanj till förmån för alla barn och unga på jordbävningsdrabbade Haiti.

– Jag är övertygad om att många tonåringar skulle vilja hjälpa till, men de tror inte att det lilla de kan ge räcker. Jag är säker på att det finns 150 000 ungdomar i Sverige som skulle vilja ge 20 kr genom att sms:a ”TEENHELP” till Röda Korset. Med Erik Grönwalls hjälp kan vi nå ut, säger initiativtagaren Barbro Levy.

Vi ställer upp för barn och unga i Haiti

Röda Korsets Ungdomsförbund och Erik Grönwall lanserar idag en film där alla uppmanas att skänka 20 kr genom att sms:a TEENHELP till 72900. Som tack skänker Erik den succéförföljda vinnarlåten ”Higher” till de 10 000 första som sms:ar. Gör det nu och se till att trygga framtiden för alla som drabbats. http://www.youtube.com/watch?v=PIkV6d7fkcs

– Vid en naturkatastrof som jordbävningen på Haiti är det ofta barn och unga som drabbas allra hårdast eftersom de har begränsade möjligheter och resurser att klara sig på egen hand. Nu ger vi svenska ungdomar en möjlighet att skapa en framtid för dessa barn genom en liten gåva. Jag har under insamlings- och hjälparbetet blivit kontaktad av unga som vill hjälpa till och har inga som helst tvivel på att vi tillsammans med Sveriges unga når vårt mål med kampanjen, säger Martina Anlér, ordförande för Röda Korsets Ungdomsförbund.

Bakgrund

Den var den 12 januari som Haiti drabbades av en kraftig jordbävning som ödelade stora delar av framför allt huvudstaden Port-au-Prince. Infrastrukturen är utslagen och säkerhetsläget blir allt värre i takt med att människors desperation ökar. Röda Korsets Ungdomsförbund vill att barn och unga i Haiti ska få en meningsfull framtid, därför har vi startat denna insamling.

När du sms:ar tillfaller hela beloppet Röda Korsets insamling. Samtliga mobiloperatörer och leverantörer har efterskänkt sina avgifter.

För mer information,

Simon Brouwers, kommunikatör, Röda Korsets Ungdomsförbund, 0702 664 942, simon.brouwers@redcross.se

Se kampanjfilmen på http://www.youtube.com/watch?v=PIkV6d7fkcs

• Massmedia