Röda Korsets Ungdomsförbund fiskar efter kunskap i Göteborg

Där kommer det att arrangeras en fiskdamm för att sprida information om hiv och aids, man kommer även att samla in namn för en bättre sexundervisning i Sveriges skolor. Utöver detta kommer Lennart Hjelmåker från UD, Sveriges hiv och aids info (SHAI) och RKUF att diskutera kunskapen kring hiv i Sverige och världen.

Internationella Torget på Bok&Bibliotek består av drygt 60 organisationer, förlag och myndigheter som tillsammans bjuder in till en spännande mötesplats för debatt och litteratur med ett globalt perspektiv. Internationella Torget har tidigare år haft bokmässans mest välbesökta scen och erbjuder även i år ett späckat program med nära 200 inslag.

Vårt programblad har även gått som bilaga till tidningen Journalisten. Mer information finns på www.internationellatorget.org, där programbladet finns som pdf-fil.

Vid frågor eller bokning av intervjutid med talare, kontakta:

Eva Franzén, konsulent på RKUF, eva.franzen@redcross.se eller 031-741 62 05

Oroande situation bland Göteborgs unga

En undersökning som genomfördes på Ungdomsmottagningen Nordost visade att två av tre unga killar har haft oskyddat sex när de varit berusade. Men de flesta säger att de skulle ha skyddat sig om de inte varit påverkade. Nästan var tredje ung kille använder däremot aldrig kondom.

Röda Korsets Ungdomsförbund