Pressmeddelande -

RÖDA KORSETS UNGDOMSFÖRBUND SLÅR ETT SLAG FÖR MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER INFÖR OS I PEKING

I samband med OS i Kina har Röda Korsets Ungdomsförbund (RKUF) en kampanj för mänskliga rättigheter. Syftet med kampanjen är att få unga att engagera sig i sin omvärld och diskutera vikten av mänskliga rättigheter.

Röda Korsets Ungdomsförbund väljer att göra en kampanj i samband med OS eftersom mänskliga rättigheter är en av Röda Korsets hörnstenar. Det är i år 60 år sedan den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna antogs av FN:s generalförsamling, och i samband med sin OS-kandidatur gav Kinesiska myndigheter löften om en förbättrad situation för de mänskliga rättigheterna i landet.

Syftet med kampanjen är att få igång en diskussion om mänskliga rättigheter. »Vi vet att det är en fråga som berör och engagerar många unga« säger Marika Bystedt på RKUF - »och när nu Kina arrangerar OS med ena handen och förhindrar kravaller i Tibet med den andra, blev det ett lämpligt tillfälle att ta upp frågan. Vi poängterar dock att kampanjen inte är mot Kina utan för mänskliga rättigheter. Det var mer en fråga om att dra nytta av tillfället.«

DET VORE FINT OM NI KUNDE HJÄLPA TILL

UPPMANING

Sätt in en av våra annonser när ni får ett återbud eller av annat skäl har utrymme över! Vi formatanpassar åt er och levererar tryckfärdiga original på mycket kort varsel! Vill ni ha annonsmaterial på er ftp-server eller på cd-skiva så ordnar vi det! Kampanjen finns även som banners. Bilder på kampanjen och mer information finns i bifogad pdf.

För att beställa material:

Ulrika Jakobsson | 0736 - 54 86 94 | ulrika@oddscouts.com

Simon Brouwers | 0702 - 66 49 42| simon.brouwers@redcross.se