Röda Korsets Ungdomsförbund vill ha bättre sex!

Enligt statistik från Smittskyddsinstitutet så ökade klamydiaspridningen oroväckande under förra året, den största förändringen skedde i åldersgruppen 15-19 år: 60 procents ökning bland flickor och 71 procent bland pojkar.

- Det är viktigt att ungdomar kan hitta information som är skriven för just dom. Sidan är till för alla unga som vill lära sig mer om hiv och aids, samt de mer vanliga könssjukdomarna som klamydia, kondylom, herpes och gonorré. Vi vill informera ungdomar om riskerna med oskyddat sex innan hiv på allvar börjar spridas även i Sverige, säger Marika Bystedt, förbundsordförande på Röda Korsets Ungdomsförbund.

I dagarna släppte Röda Korset World Disasters Report, en rapport med ett minst sagt nedslående faktum: hiv och aids är en fortgående katastrof. Under förra året ökade antalet hivsmittade med 20% i Sverige, och i Swaziland bär 26% av befolkningen på antingen hiv eller aids. Den beräkande medellängden är ca 31 år.

Enlig FN dog omkring två miljoner människor i aids under förra året, och uppemot 7 000 människor per dag smittades av hiv.

Hemsidan är framtagen av Röda Korsets Ungdomsförbunds fokusgrupp för Hållbar Utveckling. De jobbar under 2008 för att förändra ungdomars sexuella riskbeteende och för en bättre sexundervisning i Sveriges skolor.

För mer kommentarer kontakta Marika Bystedt, Ordförande Röda korsets Ungdomsförbund på telefon: 0706-459625

För mer information, kontakta kommunikationsansvarig Simon Brouwers på Röda Korsets Ungdomsförbund, 0702-664942 eller simon.brouwers@redcross.se

Besök kampanjsajten på www.sakersex.nu

• Sociala frågor, allmänt